Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo: Turistbussarna backar, kollektivtrafikbussar håller stånd

Covid-19-pandemin slår mot Volvos försäljning av turistbussar. Foto: Volvo.

Orderingången för Volvo Bussar ökade med fjorton procent under det första kvartalet i år men mot slutet av kvartalet påverkades den totala globala bussmarknaden negativt av covid-19-pandemin. Den minskade efterfrågan har framför allt påverkat turistbussmarknaden medan marknaden för transitbussar har en fortsatt hög aktivitetsnivå. Inledningen av det andra kvartalet bekräftar denna utveckling. Det konstaterar Volvokoncernen i sin delårsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen.

För Volvokoncernen som helhet, där personbilarna i Volvo Cars inte ingår, började covid-19-pandemin att påverka verksamheten i Kina i februari för att från mitten av mars få en betydande påverkan på koncernen. De globala leveranskedjorna bröts och produktionen stoppades i de flesta delarna av Volvokoncernens verksamhet.

Omsättningen minskade med 15 procent till 91,4 miljarder kronor och rörelseresultatet sjönk från 12,7 till 7,1 miljarder kronor jämfört med första kvartalet förra året.

Första kvartalet är normalt svagt för Volvo Bussar, men pressas i år av covid-19-pandemin på grund av en nergång i efterfrågan på turistbussar. Resultatet blev en förlust på 129 miljoner kronor för Volvo Bussar under det första kvartalet. Det är en försämring med 144 procent, jämfört med samma period förra året. Då hade Volvo Bussar ett rörelseresultat på 294 miljoner kronor.

Orderingången för Volvo Bussar förbättrades under kvartalet med 14 procent till 2 753 enheter, medan leveranserna minskade med 22 procent i förhållande till första kvartalet 2019.

Den ökade orderingången beror enligt Volvo framför allt på ökad efterfrågan i Sydamerika, Norden och en order på 500 bussar till lokaltrafiken i New York. Volvo lyfter också fram beställningen på 60 eldrivna ledbussar till Malmö.

Leveranserna uppgick under kvartalet till 1 570 enheter, en minskning med 22 procent. Minskningen förklaras av Volvo dels med att man hade mycket stora leveranser i Sydamerika 2019, dels med en lägre efterfrågan på turistbussar på grund av covid-19-pandemin.

Nettoomsättningen för Volvo Bussar minskade med 24 procent till 5 190 miljoner kronor, jämfört med 6 847 miljoner första kvartalet förra året.

– Vi förväntar oss att efterfrågan på både kort och medellång sikt kommer att påverkas negativt eftersom kunderna troligen kommer att minska sin kapacitet och skjuta upp sina investeringar i nya fordon och maskiner för att anpassa sig till en lägre affärsaktivitet.

– Det är tydligt att vi har gått in i en tuff period, med både produktionsstopp och låg efterfrågan som har en väsentlig negativ påverkan på vår lönsamhet. Under de kommande kvartalen kommer det att bli svårt att sänka kostnaderna med samma hastighet och i samma omfattning som intäkterna sjunker, skriver Volvos koncernchef Martin Lundstedt i en kommentar till kvartalsrapporten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)