Under sju dygn i augusti ska tågtrafiken mellan Malmö och Lund ersättas med bussar. 80 bussar ska köra i skytteltrafik när tågen stoppas medan tillfälliga spår kopplas in på den elva kilometer långa sträckan mellan Arlöv och Flackarp. Ändå räcker kommer inte bussarna att räcka för att klara att ta hand om alla tågresenärer på sträckan, skriver Sydsvenskan.
Bakgrunden är att Trafikverket under sex år ska bygga ut järnvägen mellan Malmö och Lund till fyra spår. Det innebär att de nuvarande spåren ska rivas upp för att senare ersättas med fyra nya spår. Därför behövs de provisoriska spåren, och det tar sju dygn, 22 – 28 augusti, att koppla in dessa. Då ska tågtrafiken ersättas med bussar.
Normalt reser 60 000 resenärer per dygn med tågen. Istället sätts 80 bussar in i skytteltrafik på två linjer, en direktlinje och en linje som stannar på flera orter.
Men de 80 bussarna räcker inte för att klara trafiken.
– Vi har 7 000 resenärer i timmen i rusningstid. Med bussar kan vi ta cirka 5 000 i timmen. Förhoppningsvis kommer en del pendlare att välja andra lösningar under den här veckan. De jobbar hemifrån, samåker, cyklar eller reser på andra tider. Vi vet att resandet minskar med cirka 30 procent när det blir så här, säger Anders Engzell, kommunikationsansvarig hos Skånetrafiken, till Sydsvenskan.
Den nya, fyrspåriga banan kommer att vara klar i december 2023, åtta månader tidigare än beräknat enligt Trafikverket.
Lämna ett svar