Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: ”Mer stöd behövs till kollektivtrafiken”

Alan Björk, ordförande i CWUX Bussbranschförening, är en av de företrädare för bussbranschen i Sverige som framhåller att mer stöd behövs till kollektivtrafiken. I fjol utsågs han till Årets Företagare i Västerås. Foto: Guldstänk.

Det behövs ytterligare och öronmärkt stöd till landets regioner för att upprätthålla kollektivtrafiken. Det skriver tre företrädare för bussbranschen i en debattartikel i Upsala Nya Tidning på torsdagen. De tre är Alan Björk, ordförande i CWUX Bussbranschförening, Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag samt Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen. De pekar på att landets regioner just nu ska upphandla busstrafik för över 100 miljarder kronor, samtidigt som många regioner flaggar för stora ekonomiska svårigheter.

I artikeln framhåller de tre företrädarna för bussbranschen att de totalt 20 miljarder kronor som regeringen gett landets regioner och kommuner knappt räcker till de ökade sjukvårdskostnaderna till följd av covid-19-pandemin. Samtidigt drabbas regioner och kommuner av ett enormt skattebortfall.

– Regeringen behöver därför stötta kollektivtrafiken så att den är rustad och redo att möta de utmaningar som vi ser redan i dag. För att möta människors arbetslöshet kommer arbetsmarknadsregioner behöva vidgas, människors möjlighet att pendla till nya jobb måste underlättas. Många kommer behöva studera på andra orter för att bli anställningsbara igen. Vi har en global klimatförändring där vi måste fortsätta arbeta för hållbart samhälle som fungerar i samklang med vårt jordklot, skriver Alan Björk, Anna Grönlund och Marcus Dahlberg.

De pekar på Region Stockholm och Region Värmland som goda exempel på regioner som exempel på regioner som har ansträngt sig för att i god dialog med bussföretagen anstränger sig för att fortsätta att köra busstrafiken.

Företrädarna för bussbranschen konstaterar också att många bussföretag har stora ekonomiska problem till följd av pandemin. Främst gäller det bussföretag som har turist- och beställningstrafik som sin huvudsakliga verksamhet.

– Men många av dem kör också offentligt upphandlad busstrafik år regioner och kommuner. Varar krisen länge kommer en stor del av bussbranschen slås ut, vilket innebär att det blir färre företag som kan anlitas av landets regioner i framtida upphandlingar av kollektivtrafik, skriver Alan Björk, Anna Grönlund och Marcus Dahlberg.

Nu behövs, skriver de, ytterligare och öronmärkt stöd till landets regioner för att upprätthålla kollektivtrafiken. Vidare vill de se en god dialog mellan landets offentliga beställare av busstrafik och landets bussföretag för att i pragmatisk anda hitta lösningar för bibehållen kollektivtrafik i dessa kristider.

De efterlyser också ett samlat nationellt forum där offentliga beställare och trafikföretag möts redan nu för att ta tillvara erfarenheter ur coronakrisen från alla parter för att utforma kloka åtgärder. Likaså vill de att det kontantstöd till landets företag som regeringen presenterade den 30 april utformas så att det också i tid når hårt drabbade bussföretag i krisens spår.

Klicka här för att ta del av hela artikeln i UNT.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)