
Holländska VDL är en av de stora på den europeiska elbussmarknaden. Nu har företaget fått en order på 21 elbussar till den tyska staden Leipzig. Foto: VDL.
Den holländska busstillverkaren VDL, som också har haft framgångar med sina elbussar i flera svenska städer, vann på tisdagen ytterligare en betydande order på elbussar. Det är lokaltrafiken i den tyska staden Leipzig (LVB)som har beställt 21 tolvmeters elbussar från VDL för leverans mot slutet av det här året.
Bussarna ska sättas i trafik på tre linjer i Leipzig. Samtidigt förbereder LVB elektrifieringen av en linje som trafikeras med ledbussar och kommer att göra en upphandling av bussar för linjen senre i år med sikte på leverans 2022.
LVB har inte uppgett vilken laddningslösning man väljer för de nya bussarna av modell VDL Citea SLF Electric.
Upphandlingen av nya elbussar innebär dock inte att LVB i nuläget satsar på en komplett elektrifiering av sin bussflotta. Således kommer företaget också att upphandla 16 ledbussar och 34 tolvmeters stadsbussar med dieseldrift.
Här i Umeå kör vi sedan ett år tillbaka med elbussar från VDL. Vi har haft stora problem med att bussarna inte klarar av att leverera värme till förarbåset och passagerarna i vinter. Då ska man ha i tanke att vintern 2019/2020 ändå har varit ganska mild. Troligtvis måste vi börja ställa turer om nästa vinter blir kall och inte värmen i bussarna åtgärdas. Det har också varit problem med bussarnas antispinn system i Umeå. Bussarna vill gärna låsa hjulaxlarna före ABS-bromsarna går in vilket får bussen att glida okontrollerat. Det känns som fjärilar i magen när det inträffar.