Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Laddstationer från ABB till Jönköpings elbussar

Efter att ha levererat laddstationer till linje 17 i Jönköping ska ABB också leverera tio laddstationer för de kommande elbussarna på linjerna 1 – 4 i staden. Foto: ABB.

Jönköping Energi har hos ABB lagt en order på tio 450 kW pantografladdare till regionens eldrivna stadsbussar. De nya pantograferna ska ladda elbussarna vid busshållplatserna på linjerna 1 – 4 i Jönköping, sammanlagt cirka 45 elbussar.

– Tillsammans med Jönköping Energi bygger vi nu upp en stark infrastruktur för elbussar som bidrar till Jönköpings hållbara framtid”, säger Mats Peterson, affärsområdeschef för ABB Electrification i Sverige.

Investeringen i ny laddinfrastruktur är resultatet av ett lyckat pilotprojekt där ABB var med och elektrifierade Jönköpings första elbusslinje.

– Pilotprojektet med att elektrifiera busslinje 17 var lärorikt och gav oss många insikter inför nästa fas. Responsen från resenärer, busschaufförer och omgivningen har varit mycket positiv. Jönköpings länstrafik gör nu en stor satsning genom elektrifieringen av stombusslinjerna och vi är stolta över att fått fortsatt förtroende i ansvaret för fordonsladdningen, säger Mårten Nelson på Jönköping Energi.

De nya ellinjerna innebär att cirka 45 elbussar, med Vy Buss som bussoperatör, kommer transportera Jönköpings invånare och besökare. Resultatet är en utsläppsminskning på ungefär 1000 ton koldioxid per år och en tystare och lugnare stadsmiljö.

Elbussarna i Jönköping kommer att snabbladdas av 450 kW pantografladdare, en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.

ABB kommer leverera en lösning som omfattar tio pantografladdare, garantiservice och reparationstjänster.

Pantografladdarna kan ladda elbussarna på bara fem till sju minuter via en dockningsplats där laddning sker samtidigt som resenärer kliver på eller av. Laddarna, som ingår i ABB Ability–portföljen med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.

Som vi tidigare rapporterat är det det nystartade svenska företaget Laddalliansen Nordic som svarar för installationen av laddinfrastrukturen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)