
Elbusstrafiken i Luleå invigdes i oktober 2018. Nu står bussarna från Linkker stilla och laddstationerna från Ekoenergetyka är trasiga. Och bussarna kommer att stå minst hela sommaren. Foto: Luleå kommun.
Den satsning på elbussar som Luleå inledde hösten 2018 har tvärnitat. Det kommunägda bussföretaget Luleå Lokaltrafik, LLT, har nu beslutat att ställa av de fem elbussarna hela sommaren, samtidigt som den finska bussleverantören Linkker är i akut ekonomisk kris och befinner sig under rekonstruktion, skriver Norrbottens-Kuriren. Bland fordringsägarna finns LLT som vill ha ersättning för ökade verkstadskostnader och för att företaget tvingats köra med dieselbussar när elbussarna varit ur drift.
Elbussarna i Luleå är tagna ur trafik sedan början av april eftersom båda laddstationerna är trasiga. Den ena laddstationen havererade redan vid midsommar förra året, men blev aldrig reparerad i brist på reservdelar. Laddstation två gick sönder i april.
LLT räknar med att klara trafiken under vår- och sommartidtabellen utan de fem elbussarna från Linkker.
– Men innan vi går över till vintertidtabell måste vi ha en lösning på plats, säger LLT:s produktionschef Ulf Nordin till Norrbottens-Kuriren.
Bussarna är tillverkade av Linkker, men LLT leasar dem från Siemens samtidigt som man har ett serviceavtal med Linkker. Laddstationerna är levererade av polska Ekoenergetyka me3dan Luleå Energi svarar för elförsörjningen. Mellan de båda senare företagen finns dock inget serviceavtal.
Det var i oktober 2018 som elbussarna hade premiär på LLT:s linje 6 mellan Kronan och universitetet och sedan dess har problemen avlöst varandra. Dieselvärmarna krånglar och bussarna är alltför kalla vintertid. Laddningen av bussarna fungerade inte fullt ut vid kallt väder vilket gör trafiken opålitlig, men det var innan laddstationerna bröt samman. Från bussförarna har det också kommit klagomål på körställningen eftersom det är svårt att justera ratten.
Lämna ett svar