Fackförbundet Kommunal riktar skarp kritik mot Skånetrafiken med anledning av att Skånetrafiken planerar att göra kraftiga nerskärningar i kollektivtrafiken. Det har, som vi tidigare rapporterat, lett till att Nobina har varslat fler än 250 bussförare i Skåne,. Likaså har tågoperatören Arriva varslat cirka 300 medarbetare. Skånetrafiken verkar vilja backa in i framtiden. Framöver behövs ytterligare busslinjer och tätare turer. Då behövs även fler, inte färre, bussförare, skriver Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin och Tina Christensen, avdelningsordförande för Kommunal Skåne i en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet.
– Rakt emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att säkerställa att det inte blir trängsel i kollektivtrafiken väljer Skånetrafiken att skära ner rejält på trafiken från augusti, något som innebär att drygt 250 bussförare blir av med jobbet, skriver de båda företrädarna för Kommunal och fortsätter:
– Att människor som använder kollektivtrafik kan hålla avstånd kommer att vara enormt betydelsefullt även i höst. Det är inte minst viktigt för de samhällsbärande yrkesgrupper som inte kan jobba hemma, som måste ta sig till jobbet varje dag, ofta med buss eller tåg.
Tobias Baudin och Tina Christensen konstaterar att Skånetrafiken är ett av de företag som utlovats stödpengar från regeringen för att kunna hålla sin verksamhet igång som vanligt, trots antalet resande har minskat på grund av den rådande coronapandemin.
– Bland landets länstrafikbolag är Skånetrafiken emellertid ensamt om att ta emot stödpengarna och samtidigt dra ner kraftigt på verksamheten. Det är ett ohållbart agerande, skriver de båda företrädarna för Kommunal.
– Det är uppenbart att det krävs tydligare krav och direktiv från både ansvariga politiker i Skåne och regeringen, kopplat till de stödpengar som företag får. Skånetrafiken verkar vilja backa in i framtiden. I en tillväxtregion som Skåne är det absurt att tro att behovet av kollektivtrafik kommer att minska. Tvärtom behövs ytterligare busslinjer och tätare turer. Och då behövs även fler, inte färre, bussförare.
Lämna ett svar