Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljöpris för förnybar busstrafik

Målet var att SL:s busstrafik helt skulle drivas med förnybara drivmedel år 2021 – men det nåddes redan 2018. Foto: Ulo Maasing.

Region Stockholms miljöpris har tilldelats SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Priset går till Trafikförvaltningens chef för hållbar utveckling, Stefan Wallin som får priset för sitt och SL:s arbete med att ställa om hela SL:s bussflotta till 100 procent förnybara drivmedel. Sedan 2018 drivs samtliga bussar på förnybara drivmedel.

Arbetet för en fossilfri och klimatsmart SL-trafik började för cirka 30 år sedan. Då började den första bussen köra på förnybart bränsle. Men det är först de senaste tio åren som utvecklingen kommit igång på allvar.

2011 drevs hälften av SL:s bussar med förnybara drivmedel. 2016 var andelen 75 procent. Målet att alla bussar skulle drivas fossilfritt var satt till 2021 men uppnåddes redan 2018.

En av personerna bakom arbetet är Stefan Wallin som år 2003 började som miljöchef på dåvarande Stockholms läns landsting.

– Det har varit en lång och spännande resa. Framför allt tänker jag på biogas som varit ett fantastiskt äventyr eftersom det kräver en helt annan motortyp, säger Stefan Wallin.

Att målet om förnybarhet nåddes flera år tidigare än utsatt förklarar han så här:

– Det handlar mycket om att vi involverade våra operatörer. Runt 2010 började vi jobba mer strategiskt för att, med flera års framförhållning, ställa rätt krav på operatörer. På så vis kunde de planera sina bussinköp bättre under trafikavtalen och även delta i utvecklingen av nya drivsystem. När vi fick med dem i tänket så gick det oerhört mycket fortare på slutet.

– Vi har lyckats uppnå miljömålen varje mål-år tack vare många dedikerade människor; chefer, fordonstekniker, modiga politiker, duktiga tjänstemän och ingenjörer för att nämna några.

Genom åren har SL testat flera olika lösningar för att driva bussar. Det har varit svänghjul som lagrar energi, olika batteribussar och även bränslecellsbussar.

– Ibland har vi fått lägga ner försök. Andra gånger har det kommit till nytta långt senare. Ett tag hade SL tre bussar som gick på vätgas och bara släppte ut vattenånga. Tekniken fungerade men det blev väldigt dyrt. Nu 15 år senare är vätgas åter på väg att bli intressant för både bilar och tunga fordon, säger Stefan Wallin.

Juryn lyfter i sitt val av pristagare främst tre motiveringar:

Ett extremt viktigt arbete med imponerade resultat som ger fördelar för både människan och miljön;
Ett arbete som ställer stora krav på kunnighet och engagemang inom många områden inte bara inom transport – och miljöområdet;
Bidrar stort till miljömålen och har redan initierat andra regioner att ta efter även utanför landets gränser. Har drivit omställning i en hel sektor.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)