Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sveriges bussigaste färjkarl blir 90

Fortfarande aktiv i bussbranschen är han, Lennart Carlsson. Här tillsammans med samarbetspartnern Bengt Hjorth på Lilla Edets Buss.

Den 26 juni blir han 90 år, Artur Lennart Karlsson. Få, om ens någon, är lika känd som han i den svenska bussresebranschen. Och lika omtyckt. Fast de flesta känner honom knappast som Artur. Utan som Lennart Carlsson – och mest intryck har nog hans 23 år på Stena Line gjort.

Dit kom han från bussföretaget GDG 1972 och där blev han kvar till pensionen 1995. Att han redan har varit “pensionär” i ett kvarts sekel känns osannolikt. Därav citationstecknen kring ordet pensionär. För även om Lennart formellt gick i pension 1995 har han fortsatt att vara aktiv, även om han numera har varvat ner en del.

Banden till bussbranschen är och har hela tiden varit starka. Redan i tonåren, i mitten av 1940-talet, började Lennart jobba på GDG Biltrafik som trots namnet var ett bussföretag. Först som biljettpojke och så småningom blev han kontorist. Och den som söker efter hans telefonnummer får alltjämt leta efter kontorist Lennart Artur Karlsson, även om telefonkatalogen sedan många år är en digital sökmotor på nätet. Adressen är Lilla Edet där Lennart också föddes för 90 år sedan.

Under många år har Lennart haft hela Europa som arbetsfält, framför allt som produktionschef hos Stena Line med ansvar för resor i hela Europa. Till Stena kom Lennart 1972 – och där blev han ett namn både inom svensk bussresebransch och bland hotell över hela kontinenten. Arbetet på Stena Line innebar bland annat att han köpte in ofattbart många hotellnätter runt om i Europa. Med vänlighet och charm fick han oftast som han ville.

Lördagsmorgon i Köpenhamn
Själv minns jag en episod för många år sedan när jag var på arbetsresa till Paris. Lennart ringde och ville att jag skulle träffa en hotellman från Tyskland som han försäkrade var intressant att intervjua, Klaus Kobjoll från Hotel Schindlerhof i München.

– Men jag är i Paris, och ska flyga hem till Stockholm i morgon kväll. Inte en chans att jag kan åka till München.

– Det behövs inte. Kobjoll och jag är i Köpenhamn och jag har förklarat för honom att han ska träffa dig och måste resa hem senare än han planerat. Visst kan du boka om ditt flyg så du kommer hit.

Så kom det sig att jag på lördagsmorgonen i svinottan flög till Köpenhamn och sedan tog en taxi från Kastrup till det hotell där Lennart och Kobjoll bodde. När vi rullade in framför hotellet stod Lennart utanför och väntade.

– Du vill säkert ha frukost nu, sa han omtänksamt. Jag har ordnat ett konferensrum för oss och Klaus är redan där.

I fjol fick Lennart Carlsson ta emot Guldbussen på RK:s TUR. RK:s vd Göran Grell delade ut utmärkelsen. Foto: Ulo Maasing.

Väl inne på rummet stod ett dignande bord med smörrebröd uppdukat. Samt en ishink med flera sorters akvavit. Klockan var halv tio på morgonen. Snapsarna var nyinköpta av en löpare från hotellet som hade sprungit ut på stan. Hotellbaren var nämligen stängd så receptionen hade beklagat och förklarat att några flaskor akvavit gick inte att få fram.

– Men affärerna är ju öppna. Då kan det väl inte vara något problem, sa Lennart vänligt.

Och en sådan kund måste ju hotellet ge extra service… Frukostakvaviten var snabbt fixad.

Tågresa
Goda drycker har för övrigt alltid varit viktiga för Lennart. Välkända Eva Larsson värvades av Lennart till Stena Line och Poolresor.

– En av de frågor jag fick under anställningsintervjun var “dricker du dry martini”. Jag svarade rätt på frågan och fick jobbet.

Under sin tid på Stena Line anställde Lennart Carlsson också en man vid namn Bertil Göransson. Denne såg potentialen i att sälja researrangemang till bussföretag, hoppade senare av från Stena och startade Rese-Konsulterna.

– Vi var väldigt stora på den tiden och erövrade också 75 procent av den norska marknaden, minns Lennart.

Hans bästa minne från Stenatiden är faktiskt en tågresa, medger Lennart. Det var en resa som arrangerades i samarbete med Hemmets Journal. Färden gick med färja från Göteborg till Kiel och därefter med tåg till Paris.

– Med oss hade vi artister som Lasse Lönndahl, Siw Malmkvist och Hans Josefsson. På en och en halv timme såldes samtliga 482 platser slut till resan som var på sju dagar.

– Vi hade naturligtvis inte budget för att betala artisterna normala gager. Så jag erbjöd dem att allt skulle vara fritt under resan samt att de skulle få 1 000 franc om dagen. Det tog de, konstaterar Lennart glatt.

– Ett år hade vi och GDG, där Toni Schönfelder arbetade, 28 bussar till Berlin och ITB-mässan. På Stena Line hade vi också 200 grupper till passionsspelen i Oberammergau som ges vart tionde år, fast 1976 var det extraspel. Vi var tvungna att betala reservationerna långt i förväg. Men det kunde Stena göra och sedan fick bussbolagen betala till oss på lite rimligare villkor.

Till bussbolag
När Lennart pensionerades från Stena Line blev det åter bussbolag för honom. Först började han arbeta som frilans tillsammans med Bo Pettersson på Säfflebussen som då hade en expressbusslinje mellan Stockholm och Karlstad. Men siktet var inställt på expansion.

Trafiken utökades till Oslo och sedan startade företaget en linje Oslo – Köpenhamn – Berlin med tre turer om dagen – och självklart erbjöds hotellpaket i såväl Köpenhamn som i Berlin.

2006 såldes Säfflebussen till statliga norska Nettbuss och Lennart började istället arbeta med hemortens eget bussföretag, Lilla Edet Buss, där han svarat för att producera programmet för utlandsresor.

– Det är mycket Berlin och Kroatien. Fast just nu är jag orolig för att vi inte ska komma iväg på vår resa till Kroatien i september, säger Lennart.

Landet har en särskild plats i Lennarts hjärta sedan han i årtionden har arrangerat resor dit. 2009 blev han till och med hedersmedborgare i Opatija efter många års samarbete med staden.

Själva undrar vi vart färden går på hundraårsdagen. Det är ju bara tio år dit. Grattis kontorist Lennart Artur Karlsson!

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Reportage - turism, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)