Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på nytt för serviceresor i Örebro län

En av de nya minibussarna i Örebro län hämtar upp resenärer i Karlskoga. Foto: Länstrafiken Örebro.

Det närmaste halvåret förnyar Länstrafiken Örebro alla fordon som kör serviceresor. Under sommaren och hösten kommer Länstrafiken att införa fordon med ett helt nytt utseende. Den 10 januari 2021 beräknas samtliga 268 nya fordon att vara i trafik.

Det handlar om tre typer av fordon för serviceresor. Samtliga har olika funktioner som kravställts av Region Örebro län för att uppfylla lastkapacitet och god komfort för resenärerna. Alla fordon är bland annat utrustade med alkolås, betalkortsterminaler och GPS-navigationsutrustning. Säkerhetsdetaljer som första hjälpen och brandsläckare är tydligt uppmärkta. Alla fordon med det nya utseendet kör enbart serviceresor åt Länstrafiken och används inte för resor i den allmänna kollektivtrafiken.

De gamla fordonen beräknas att vara utbytta till 10 januari 2021. Bytet sker i samband med att Länstrafiken har tecknat nya trafikavtal för servicetrafiken.

De personbilar som kör serviceresor är samtliga kombibilar. Det gör att det finns mer plats till att ta med resenärernas hjälpmedel. De allra flesta personbilarna körs på fossilfritt bränsle eller el.

Minbibussarna har en inre ståhöjd på minst 180 centimeter. Båda modellerna har lågt insteg som underlättar för både resenärer och förare att komma in i fordonet. Invändigt är golvet plant bakom förarplats till bakdörr. Den lutande golvytan i fordonet är halkskyddad för att undvika eventuell olycka.

Annan ny utrustning är bland annat backkameror i backspegeln och nackskydd till resenärer som reser med rullstol. Det finns även vridbara sittplatser, för att vid behov ge plats när resenärer med olika behov reser med i fordonet samtidigt.

Vissa specialfordon har även möjlighet att få med en bår i fordonet om resenären behöver det.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)