Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampanj för ansvarsfullt bussresande

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag startar en kam oanv för att hjälpa turist- och expressbussföretagen att vinna tillbaka resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag går nu ut med en kampanj för att stimulera resandet med turist- och beställningstrafiken med buss liksom med expressbussarna. Bakgrunden är att det är verksamheter som covid-19.pandemin har slagit mycket hårt mot. De senaste månaderna har restriktionerna från myndigheterna minskat en del, men bland resenärerna finns alltjämt en stor oro för att välja bussen.

– Vi ser att efterfrågan har ökat på bussresor och därför är det viktigt att vi som bransch tar vårt ansvar för att genomföra resorna på ett ansvarsfullt sätt och minska smittspridningen. Det kommer att ta tid att återuppbygga förtroendet hos resenärerna och därför lanserar vi ett material som underlättar för våra medlemsföretag att agera på ett ansvarsfullt sätt, berättar Oscar Sundås, branschutvecklare turist– och beställningstrafik och kommersiell linjetrafik på Sveriges Bussföretag.

Tidigare i sommar gick Sveriges Bussföretag ut med råd och tips kring hur de företag som kör turist- och beställningstrafik och kommersiell linjetrafik kan agera för att minska smittspridningen och genomföra resor på ett ansvarsfullt sätt.

I kampanjen ingår bland annat ett antal banners som bussföretagen kan använda digitalt och i tryck.

Nu kompletteras det materialet med ett antal budskap och ett faktaunderlag kring säkert turistbussresande som bussföretagen kan använda i kommunikation och marknadsföring.

– Vi ser detta underlag som en bra grund att utgå från när företagen successivt skall starta igång sin verksamhet igen under sommaren och hösten. De erfarenheter vi fått hittills, exempelvis kring att arbeta tillsammans med besöksmålen för att hela resan skall bli säker, är mycket positiva. Det går att resa och uppleva nya saker tillsammans även i dessa tider, säger Oscar Sundås.

I materialet till bussföretagen ingår bland annat en rad frågor och svar om trygga turistbussresor. Exempel på de frågor som tas upp är vad bussföretagen gör för att minska smittspridningen, hur man hanterar social distansering och hur ventilationen på turistbussar fungerar.

Dessutom ingår banners som bussföretagen kan använda på webben, i brev och trycksaker med mera.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)