
Elbussar från Solaris och Mercedes-Benz i Berlin som gör en storsatsning på elbussar – fram till 2030 ska dagens drygt 1500 dieselbussar vara borta och istället ska 1875 elbussar trafikera den tyska huvudstaden. Foto: Ulo Maasing.
Fram till 2030 ska dagens drygt 1 500 dieselbussar i den tyska huvudstaden bytas ut mot 1 875 elbussar. Investeringen i en komplett övergång till elbussar i Berlin uppgår till cirka två miljarder euro, knappt 21 miljarder kronor, inräknat nödvändig laddinfrastruktur. Satsningen på elbussar är en del av en storsatsning på kollektivtrafiken i Berlin som delstatsregeringen där har skrivit avtal om med lokaltrafiken BVG, Berliner Verkehrsbetriebe. Samtidigt åtar sig delstatsregeringen att ersätta BVG för alla inkomstförluster som beror på coronapandemin ända fram till 2024.
Avtalet mellan Berlins senat och BVG gäller från den 1 september i år och fram till 2035. Berlin är inte bara Tysklands huvudstad utan också en av Tysklands delstater, förbundslandet (Bundesland) Berlin, som styrs av senaten.
BVG arbetar nu med att snabbt bygga upp sin elbussflotta som i dagsläget består av 30 Solaris elbussar och 15 elbussar från Mercedes-Benz, samtliga levererade förra året. Från början av augusti och under återstoden av 2020 tar BVG emot ytterligare 60 elbussar från Solaris. Mot slutet av 2021 ska staden ha cirka 250 elbussar i trafik, samtliga drivna med grön el. Och 2030 ska elbussarnas antal vara 1 875.
Storsatsningen på elbussar är inte den enda investeringen som Berlin gör i sin kollektivtrafik fram till 2035. Totalt handlar det om investeringar på cirka 130 miljarder kronor, 2,5 gånger mer än under de senaste tio åren. Spårvägsnätet ska utvidgas med omkring 40 procent och både spårväg och tunnelbanor ska förnya och utöka sin vagnpark. Turtätheten ska genomgående bli högre och om möjligt ska också större fordon sättas in.
I omställningen till eldrift ingår även den anropsstyrda mobilitetstjänsten Berlköning som BVG driver i samarbete med Daimler och ViaVan. Trafiken körs huvudsakligen med minibussar från Mercedes-Benz. Berlkönig får dock i framtiden inte några subventioner för sin trafik i de centrala delarna av Berlin.
Kollektivtrafiken i Berlin slipper också att bekymra sig för hur man ska klara ekonomin till följd av coronapandemin. Samtidigt som senaten i Berlin klubbade det omfattande investeringsprogrammet för kollektivtrafiken blev det klart med en finansieringsgaranti inom ramen för det nuvarande trafikavtalet. Det innebär att delstaten fram till 2024 kommer att ersätta BVG för inkomstförluster som beror på pandemin.
Lämna ett svar