Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Skriande behov av stöd till busstrafiken”

Sveriges Bussföretag: För att landets regioner och trafikföretag ska kunna fortsätta köra kollektivtrafikens bussar så att det finns tillräckligt med turer och samtidigt tillräckligt med plats på bussen behöver regeringen omgående ge förnyade stöd när biljettintäkterna rasat.

Som vi rapporterat (klicka här) presenterade Sveriges Kommuner och Regioner samt företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter på torsdagen gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Välkommet, säger Sveriges Bussföretag som betonar att det samtidigt är helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.

Rekommendationerna skiljer tydligt mellan bokade och obokade resor i kollektivtrafiken. Resor med färdmedel där det inte går att boka plats, exempelvis spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör även fortsättningsvis undvikas av dem som inte måste resa till förmån för exempelvis elever, studenter och människor med samhällsviktiga arbeten, slås det fast i rekommendationerna som du kan ladda ner genom att klicka här.

– Vi som företräder majoriteten av de företag som kör landets bussar är gärna med i en fortsatt dialog kring hur vi tillsammans upprätthåller ett robust kollektivtrafiksystem för alla de som behöver resa. Detta system är i sig samtidigt klimatsmart och skapar attraktiva städer och miljöer, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– För att landets regioner och trafikföretag ska kunna fortsätta köra kollektivtrafikens bussar så att det finns tillräckligt med turer och samtidigt tillräckligt med plats på bussen behöver regeringen omgående ge förnyade stöd när biljettintäkterna rasat. Dessa stöd som säkrar kollektivtrafiken och når hela vägen fram till resenärer och trafikföretag kan inte vänta. De ska riktas såväl till den offentligt upphandlade trafiken som till den kommersiella busstrafiken, exempelvis expressbussarna, som upprätthåller ett nät av attraktiv kollektivtrafik för långväga resor.

Sveriges Bussföretag framhåller att man ser positivt på att landets myndigheter och företrädare för regionala kollektivtrafikmyndigheter i sina rekommendationer även fortsättningsvis skiljer på kollektiva resor med obokade och bokade platser, eftersom förutsättningarna både för resenärer och företag skiljer sig åt. Bokade platser finns exempelvis på landets expressbussar. Även resor med turistbuss bokas i de flesta fall långt i förväg och här har bussföretagen möjlighet att i direkt dialog med sina resenärer planera för resan utifrån rådande situation.

Sveriges Bussföretag har föreslagit regeringen ett riktat stöd för avställda bussar, vilket skulle stötta bussföretag som drabbats hårt i spåren av coronapandemin.

– Om dessa hårt prövade företag som vanligtvis kör turistbussar inte får ytterligare stöd finns en uppenbar risk att samhället förlorar denna transportkapacitet, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

– Dessa företag är också viktiga för ett fungerande transportnät även utanför turist- och besöksnäringen. När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas ofta dessa företag och deras bussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)