Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Billigare än väntat med elbussar

Kostnaderna för busstrafiken sjunker när den danska staden Esbjerg byter till elbussar. Foto: Sydtrafik.

När den danska staden Esbjerg om ett drygt år sätter 29 nya elbussar i trafik istället för de nuvarande dieselbussarna innebär det en bra besparing för staden. Närmare bestämt 35 miljoner danska kronor under den tioåriga avtalsperioden. Det innebär att kostnaderna för trafiken under avtalsperioden enligt trafikhuvudmannen Sydtrafik och Esbjerg kommun blir ”markant lägre än förväntat”. Bussarna ska levereras av kinesiska Xiamen Golden Dragon Bus.

– Generellt har grön omställning i kollektivtrafiken betytt merkostnader för kommunerna. Men så blir det inte här, skriver Sydtrafik i ett pressmeddelande.

Sent på onsdagseftermiddagen tecknade Sydtrafik och Esbjerg kommun avtal med Tide Bus om trafiken med stadsbussarna fram till 2032. Företaget är dotterbolag till norska Tide Bus.

I december nästa år rullar 29 helt nya elbussar ut på Esbjergs gator. För Esbjerg betyder det att de årliga kostnaderna för busstrafiken minskar med 3,5 miljoner danska kronor, samtidigt som utsläppen av koldioxid från den samlade kollektivtrafiken i kommunen reduceras med 70 procent.

De nya bussarna i Esbjerg levereras av den kinesiska busstillverkaren Golden Dragon.

– Esbjerg blir den första större staden i Danmark som byter ut hela stadsbusstrafiken till eldrift i ett slag. Alla som bor i staden kan glädja sig åt mindre bullrande stadsbussar som inte luktar av dieselavgaser. Samtidigt är det en glädje för oss att implementera en grön lösning som prismässigt inte bara är i nivå med men faktiskt billigare än den tidigare trafiken, säger Esbjergs borgmästare Jesper Frost Rasmussen.

Avtalet med Tide Bus löper på 10,5 år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

I samma upphandling av busstrafiken i Esbjerg vann Dito`s trafiken på de regionala linjerna.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. En fundering bara!
    Tide Buss ingår väl inte i Torghattenkoncernen?
    Eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)