Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Stora varsel stundar inom Tallink Silja

Tusentals anställda inom Tallink Silja berörs av nerskärningar till följd av covid-19-pandemion. Foto: Tallink Grupp.

Tallink Grupp, där färjerederiet Tallink Silja ingår, inleder nu en omfattande omorganisation som innebär stora varsel och som berör upp till 2 500 anställda inom Tallink Grupp. På onsdagen meddelade förtaget att man den här veckan kommer att varsla ett stort antal medarbetare i de länder där Tallink Grupp är verksamt.

Varsel har redan skett i Lettland och kommer den här veckan att ske i Estland. I företagets finska dotterbolag är omfattande permitteringar av både landpersonal och besättning redan på plats. Dessa fortsätter på antingen hel- eller deltid. Nästan alla de 1200 anställda inom Tallink Silja OY påverkas av permitteringarna, både i företagets landorganisation och ombord på de två finskflaggade fartygen Silja Serenade och Baltic Princess.

Sammantaget kommer pågående och kommande effektiviseringar enligt Tallink Grupp att påverka upp till 2 500. Hur dessas sysselsättning påverkas beror på förhandlingar med de fackliga organisationerna.

– Den senaste tidens försämring av pandemisituationen i vår region, de olika reserestriktionerna på våra hemmamarknader och de olika bud som ges kring reserekommendationer har haft en negativ inverkan på vår biljettförsäljning under de senaste tre veckorna. Detta i kombination med avsaknaden av beslut om fortsatta stöd i våra hemländer, har nu fört oss till den punkt där vi måste optimera vår verksamhet snabbt och beslutsamt för att säkerställa företagets bärkraftighet, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.

– Det är uppenbart att det i nuvarande situation och under rådande förhållanden inte är ekonomiskt möjligt för oss att fortsätta tillhandahålla alla de produkter och tjänster vi hade planerat för höst- och vintersäsongen, vilket i sin tur också innebär att vi inte kan erbjuda så mycket arbete till alla kollegor i företaget som vi hade hoppats på, säger Nõgene och fortsätter:

– Under våren planerade vi utifrån tron att vi skulle kunna återuppta trafiken på våra rutter till Sverige inom överskådlig tid. Men idag befinner vi oss i en situation där det fortfarande inte är möjligt för oss att trafikera Sverige ur turismsynpunkt, och resor mellan Estland och Finland påverkas negativt av många faktorer. Jag hoppas verkligen att de olika stödsystem för att hantera lönekostnader som för närvarande diskuteras på regeringsnivå i Estland, Finland och Sverige snart kommer att leda till positiva beslut, och att vi därmed kan minska antalet positioner som står inför uppsägning eller omorganisering.

Paavo Nõgene uppger Tallink Grupp är berett att snabbt se över och revidera de nuvarande planerna. Förutsättningen är att regeringarna på företagets hemmamarknader snabbt beslutar om nödvändiga stödåtgärder eller om marknadssituationen förändras.

– Företag inom turistnäringen och de som är beroende av denna sektor har drabbats mest under krisen, och det är också här återhämtningen kommer att ta längst tid. Det råder idag ingen tvekan om att det för att upprätthålla turistnäringens konkurrenskraft krävs avgörande stöd från staten åtminstone fram till försommaren 2021. Tyskland är ett bra exempel på länder där staten erbjuder viktigt stöd till företagen, med lönekompensationssystem som nu förlängs i landet åtminstone till slutet av år 2021, säger Paavo Nõgene.

Vi har tidigare rapporterat (klicka här) om det utökade stöd som den tyska koalitionsregeringen nyligen har beslutat om och som applåderas av den tyska bussresebranschen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)