Omställningsstödet måste förlängas annars kommer konkurserna. Det framhåller Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, i ett remissvar till finansdepartementet. Där framhåller Transportföretagen att krisen är långtifrån över för transportsektorn. Under våren minskade passagerartransporterna med uppemot 80–90 procent och omsättningen föll snabbt. Ett förlängt omställningsstöd är avgörande om Sverige ska ha en fungerande transportsektor när pandemin är över, framhåller Transportföretagen.
”När omställningsstödet infördes var Transportföretagens bedömning att det behövde gälla i sex månader. Sedan dess har krisen fortsatt. Regeringen har nu föreslagit sammanlagt fem månaders stöd, men för att täcka sommarens omsättningsfall behöver även augusti och september ingå. Ytterligare förlängning kan dessutom behövas så länge restriktionerna finns kvar”, framhåller Transportföretagen och varnar för att om omställningsstödet inte utvecklas och förlängs kommer konkurser bli ett faktum.
”Konkurserna kommer i sin tur att fördröja ekonomisk återhämtning och att påverka hela samhället i stort eftersom transporter är en förutsättning för allt annat att fungera”, skriver organisationen.
– För att persontransportsektorn inte ska rasera måste stödinsatser som omställningsstöd fortsatt finnas kvar. Det måste utvecklas och förlängas, krisen är inte över. Transportsektorn var först att drabbas och riskerar bli sist att komma ur krisen. Att varor kan transporteras och att människor tar sig till arbetet, möts och rör sig i samhället är helt avgörande för vårt samhälle och välstånd, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
Utöver omställningsstödet som generellt omfattar företag med stora omsättningsfall så anser Transportföretagen att det behövs särskilda branschspecifika stöd till de näringar som drabbats hårdast av restriktionerna på grund av coronapandemin, som besöksnäringen och persontransportnäringarna.
Klicka här för att läsa Transportföretagens remissvar till regeringen.
Lämna ett svar