Malmö ska få Nordens största elbussdepå. Det är Nobina som på uppdrag av och i samarbete med Skånetrafiken och Malmö stad planerar att bygga depån som också ska drivas av Nobina. Där ska cirka 90 elbussar från flera olika tillverkare ha sitt hem, bland annat de första 12-meters elbussarna i Sverige från MAN som ska sättas i trafik i april nästa år. Nobina kommer också att ha såväl 12-meters- som 18-meters elbussar från Volvo i trafik i Malmö. Finska Kempower levererar den högpresterande laddutrustningen och svenska LaddAlliansen installerar.
Att ladda ett stort antal bussar innebär stora investeringar i såväl infrastruktur som elanslutning. Laddepån i Malmö levereras därför med dynamiskt styrd laddinfrastruktur som kapar topparna och därmed kräver mindre effekt. Det innebär bland annat att kraven för en väl fungerande dygnet-runt-laddning tillgodoses.
– Depån i Malmö blir den största i Sverige som kommer att använda sig av en distribuerad laddlösning. Detta innebär att effekten kommer att genereras i ett antal kraftskåp som sedan levererar önskad effekt till laddsatteliter. Detta görs för att effektivisera ytan i depån, säger Henrik Holmér VD LaddAlliansen.
– För att säkerställa installationen av en framtidssäkrad och skalbar laddlösning av denna omfattning krävs unik specialistkompetens och ett samarbete mellan flera ledande aktörer är ett måste. I Norden har vi stor kompetens inom området och förhoppningsvis kan vi inspirera andra städer att satsa på en hållbar och effektiv kollektivtrafik, säger Erik Kanerva, Director, Marketing and Sales Finland and Sweden Kempower Oy
Byggstart för projektet är hösten 2020 och det förväntas vara klart våren 2021.
Lämna ett svar