Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljonstäder på väg mot nolltaxa?

Allt fler åker avgiftsfritt i Paris. Foto: Ulo Maasing.

Två världsmetropoler, Paris och Los Angeles, tar nu försiktiga steg på väg mot en möjlig nolltaxa. I Paris får nu alla ungdomar upp till 18 års ålder fritt årskort – något som vissa bedömare tror är ett steg på vägen mot en allmän nolltaxa. Och i Los Angeles utreds nu möjligheterna till nolltaxa för att lindra effekterna av covid-19-pandemin.

Men det är långt ifrån självklart att de fria resorna för flertalet tonåringar som bor och studerar i Paris är ett steg mot nolltaxa. Dels gäller reformen bara i själva Paris med 2,2 miljoner invånare, inte i “Storparis”, alltså Île-de-France med sina 12,2 miljoner invånare. Och i praktiken berörs bara 135 000 personer av möjligheten att få gratis årskort. Sedan tidigare åker barn upp till elva års ålder avgiftsfritt, likaså seniorer som är 65+.

Paris har samtidigt tagit itu med hårdhandskarna för att få ordning på elsparkcyklarna som översvämmar en del storstäder, exempelvis Stockholm. I somras fick tre företag efter upphandling ensamrätt på att de närmaste två åren hyra ut elsparkcyklar i den franska huvudstaden: Lime, Tier och Dott. För andra företag var det adjö. 16 företag deltog i upphandlingen.

Tillsammans får företagen ha 5 000 elsparkcyklar i Paris. Företagen fick också förbinda sig att tillsvidareanställa sina medarbetare istället för att utnyttja dåligt betalda egenföretagare som samlar upp cyklarna.

Parkering får inte heller ske hur som helst, till skillnad från exempelvis Stockholm. Staden etablerar 2 500 parkeringsplatser för sex cyklar per P-plats. Där ska cyklarna ställas, ingen annan stans. Även på andra sätt är elsparkcyklarna strikt reglerade i Paris. Exempelvis kan den som kör elsparkcykel på en gångbana få böta upp till 135 euro (cirka 1400 SEK).

Nolltaxa i Los Angeles?
I Los Angeles överväger nu politikerna att införa nolltaxa i kollektivtrafiken i USA:s största storstadsregion.

Bakgrunden är det kraftigt minskade resandet till följd av covid-19-pandemin. Nu är kollektivresandet i regionen ungefär 50 procent av vad det var innan pandemin.

På ett styrelsemöte den 27 augusti tillsatte Lokaltrafikchefen i Los Angeles, Phil Washington, en arbetsgrupp för att utreda nolltaxan.

– Jag frågade mig vad vi som kollektivtrafikmyndighet kan göra för att minska den ekonomiska pressen på de människor som har mest behov av det, sa han i en tidningsintervju. Där pekade han på de höga dödssiffrorna på grund av covid-19 bland låginkomsttagare i den svarta och latinska befolkningen som samtidigt tillhör de mest frekventa resenärerna i kollektivtrafiken.

Men samtidigt som nolltaxa utreds överväger politikerna också att genomföra stora besparingar i kollektivtrafiken. Trafiken ska skäras ner med 17 procent jämfört med nivån innan pandemin. De största nerskärningarna ska ske i busstrafiken. Och det redan innan ett eventuellt beslut om nolltaxa har fattats.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)