Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Sorgligt av regeringen”

Helena Leufstadius, vd, Svensk Kollektivtrafik: Sparkade bussförare, indragna linjer och turer och ökade klimatutsläpp stundar. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Regeringens riktade stöd till kollektivtrafiken är alldeles för litet. Sparkade bussförare, indragna turer, nedlagda linjer, höjda biljettpriser och ökade klimatutsläpp väntar nästa år. Det säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik, i en kommentar till det paket för grön återhämtning som MP-ministrarna Per Bolund och Isabella Lövin presenterade på måndagen.

Kollektivtrafiken i Sverige går med en miljard i förlust varje månad på grund av pandemin. För att kunna fortsätta att köra alla bussar och tåg behövs 6 miljarder ytterligare redan i år och en miljard för varje månad som pandemin fortsätter nästa år, framhåller Svensk Kollektivtrafik.

Organisationen, där bland andra samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter är medlemmar, konstaterar att först ålägger staten de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att fortsätta att köra kollektivtrafiken trots ett halverat resande men nu vill regeringen inte kompensera för dessa.

– Regeringens och riksdagens agerande under krisen avgör om Sveriges återhämtning blir en grön och socialt hållbar omstart efter pandemin, säger Helena Leufstadius.

Svensk Kollektivtrafik framhåller att kollektivtrafiken är en nödvändig del av den gröna omställningen och ett viktigt verktyg för att minska klimatutsläppen, vidga arbetsmarknadsregionerna, höja sysselsättningen och öka tillväxten. Regering och riksdag måste därför kompensera kollektivtrafiken för de mycket stora intäktsförlusterna, anser organisationen.

– Det var tydligen enklare att fatta beslut om mångmiljardstöd till flyget än kompensation till Sveriges tåg och bussar. Det är sorgligt, säger Helena Leufstadius.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)