Sveriges Bussföretag riktar skarp kritik mot att regeringen på torsdagsförmiddagen gav besked om ett ytterligare stöd på två miljarder kronor till kollektivtrafiken, men först nästa år. I likhet med Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons (klicka här) konstaterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund att stödet är helt otillräckligt. ”Ett dråpslag mot våra företag”, kommenterar hon.
På en presskonferens på torsdagsförmiddagen meddelade miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) att regeringen nästa år kommer att skjuta till ytterligare två miljarder i stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att kompensera för förlorade biljettintäkter på grund av covid-19-pandemin.
Sammanlagt uppgår därmed det statliga stödet till fem miljarder under två år, men kollektivtrafikens intäktsförluster bara i år är nio miljarder.
– Regeringens ovilja att stötta kollektivtrafiken som drabbats hårt i Corona-krisens spår är både märklig och ologisk mot bakgrund av att kollektivtrafikens aktörer samtidigt förväntas upprätthålla en kollektivtrafiken som fungerar för alla som behöver ta sig till arbete, skola och sjukvård. När landets regioner nu blöder av minskade biljettintäkter riskerar vi en negativ spiral av indragen trafik, sämre service och negativa effekter för ett hållbart samhälle.
– För våra medlemsföretag som kör bussarna i majoriteten av landets kollektivtrafik är regeringens besked ett dråpslag. Oron ökar nu för indragen trafik och i spåren av det nedskärningar i företagen, nedskärningar som riskerar att drabba alla medarbetare som slitit och sett till att kollektivtrafiken rullat under pandemin. Regeringens stöd behöver räcka ända fram. Nu är det redan från början är otillräckligt, kommenterar Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar