Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljösvikarna (MP)

Miljöpartiets språkrör Per Bolund .och Isabella Lövin. Foto: Henrik Svensson Karlsson, Miljöpartiet.

När regeringen i september presenterade sin budget för 2021 var MP-ministrarna Isabella Lövin och Per Bolund ordentligt till sig och talade brett om hur grön budgeten var. En verklig gamechanger, karakteriserade Per Bolund budgeten. Han tycks dessvärre ha rätt. För kollektivtrafiken är nämligen regeringens insatser i år och nästa år en verklig gamechanger. Till det sämre.

I år tappar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna 7,5 miljarder kronor i minskade biljettintäkter. Det beror delvis på ett minskat resande, delvis på att allt fler reser utan att göra rätt för sig och betala för resan.

Under hela coronapandemin har kollektivtrafiken i Sverige tagit ett stort ansvar. Med något undantag har trafiken på statens uppmaning hållits igång i normal omfattning, på många håll till och med utökad. Allt för att minska risken för smittspridning och se till att människor i samhällskritiska yrken skulle kunna ta sig till sina arbetsplatser.

För sina insatser belönas kollektivtrafiken av regeringen med en kompensation på tre miljarder kronor. Det täcker intäktstappet under pandemins tre fösta månader. Resten av det här året får regioner och trafikföretag klara på egen hand.

För nästa år uppgår stödet till två miljarder, trots att det är uppenbart för alla som kan något om kollektivtrafik att intäktstappet kommer att bli mångfalt större.

Resultaten av regeringens ovilja att kompensera kollektivtrafiken för att denna har gjort vad regering och folkhälsomyndighet önskade börjar nu märkas. I Skåne har trafiken skurits ner och hundratals anställda i kollektivtrafiken har förlorat sina jobb. Nu står det klart att 250 medarbetare i Transdev blir av med jobbet. Andra företag, exempelvis Flygbussarna, har lagt stora varsel Från flera håll i landet kommer signaler om stundande minskningar i trafiken på grund av stora underskott.

Om inte regeringen tar ansvar för vad man har uppmanat landets kollektivtrafik att göra kommer många bussförare och andra medarbetare i kollektivtrafiken att förlora sina jobb de kommande månaderna.

Framtidssatsningar som regionerna planerat för kollektivtrafiken stryks nu på löpande band.

Följderna blir allvarliga, även på längre sikt.

Kollektivtrafikens konkurrenskraft kommer att allvarligt försämras. Människor kommer att välja bort bussen eller tåget till förmån för den egna bilen. Biltrafikens negativa miljöpåverkan kommer att öka, inte bara när det gäller utsläpp utan också trängsel på vägnätet och behovet av investeringar i infrastruktur för biltrafiken. En gamechanger. Jojo.

Alla som arbetar med kollektivtrafik vet att det är mycket svårt att förmå människor att ändra sitt resebeteende. Den som en gång har valt bort bussen eller tåget är mycket svår att locka tillbaka, om det ens går. Och när de ekonomiskt nödvändiga nerskärningarna kommer, då jagas människor bort från kollektivtrafiken. Många av dem för alltid. Så nog är det en gamechanger regeringen driver igenom.

Och de medarbetare i kollektivtrafiken som nu blir, eller riskerar att bli av med sina arbeten, vad händer med dem? De som har ställt upp under pandemin för att hålla hjulen rullande?

Många av dem kommer att söka sig andra jobb. Och de kommer inte att återvända till arbetet längst fram i bussen. Den trygghet som har funnits i yrket är borta, en trygghet som har varit ett starkt argument för företagen när de har kämpat för att rekrytera förare. Kvar blir de äldre, medan de yngre får gå. Det innebär också att bristen på förare och andra medarbetare kommer att bli värre än någonsin om och när kollektivtrafiken åter ska byggas ut efter krisen. Alla kommer att veta att de politiker som talat varmast om kollektivtrafiken är samma som nu sviker den.

Så visst handlar det om en gamechanger, Isabella Lövin och Per Bolund. Och Tomas Eneroth. Men knappast en gamechanger att vara stolt över.

Och ett rejält svek mot miljön.

Då har vi inte ens talat om turistbranschen, där bussreseföretagen som står för ett miljösmart resande nu hotas av en omfattande utslagning. Också det en gamechanger.

U.M.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)