Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms Handelskammare: ”Satsa på flygbussar och lägg ner Bromma”

En kraftig satsning av busstrafiken på Arlanda föreslås i en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Där föreslås också en nerläggning av Bromma samt att staten löper loss den privata Arlandabanan. Foto: Vy Flygbussarna.

Lägg ner Bromma flygplats, flytta flyget till Arlanda och satsa på en skyndsam ökning av resandet med flygbussar och annan kollektivtrafik till och från flygplatsen. Samhällsnyttan skulle vara stor. Det visar en helt ny rapport som Stockholms Handelskammare släpper på torsdagen. Där föreslås också en utbyggnad av Arlanda med ytterligare en bana där flygplan med mycket begränsade eller obefintliga utsläpp prioriteras.

I rapporten, som du kan ladda ner genom att klicka här, föreslår Stockholms handelskammare en rad satsningar och åtgärder för att göra flyget grönare. Dessutom föreslås omfattande förbättringar av kollektivtrafiken till och från Arlanda. Det ska ske dels genom stora satsningar på busstrafiken, dels genom att staten friköper den privata Arlandabanan.

Handelskammaren vill ha en kraftfull satsning på kollektivtrafik till Arlanda i rapporten som du kan ladda ner genom att klicka här.

– Klimatfrågan är en av vår tids stora ödesfrågor och måste därför ha tungt genomslag när prioriterar för framtidens flygresande. Därför vill vi se ett samlat grepp som styr mot bättre bränslen, elektrifierat inrikesflyg och mer kollektivt resande samtidigt som flygets viktiga roll att överbrygga stora avstånd kan upprätthållas, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammares slutsats från analysen är att en flytt av Bromma ger samhällsnyttor i storleksordningen 44 miljarder kronor. Dessutom tillkommer en regionalekonomisk effekt på 5–15 miljarder kronor årligen.

Rapporten konstaterar att Arlanda innan covid-19-pandemin hade cirka 60 000 resenärer varje dag.

– Kollektivtrafikandelen för resor till Arlanda är i dag cirka 50 procent, varav 28 procent reser med tåg och 22 procent med buss. Det är en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i vårt närområden, heter det i rapporten.

För att öka kollektivtrafikens andel föreslås i rapporten att staten friköper Arlandabanan vilket skulle ge en stor samhällsnytta, även om det skulle bli dyrt för staten. Bland annat skulle tågtrafiken bli bättre och billigare för resenärerna – inte bara för dem som reser mellan Stockholms centrum och Arlanda, utan också för andra som kan ta tåget till eller från flygplatsen.

Satsning på bussar
En satsning på flygbussarna bör enligt rapporten också ske.

– Det är ett uppskattat transportmedel men lider av vissa problem. Ett av dessa är att tidtabellen är svår att förutse. Under rusningstid är det svårt att prognosticera hur lång tid det tar att ta sig till Arlanda. Det gör att transportslaget riskerar att väljas bort.

Flygbussar kan öka kollektivtrafikens andel på bekostnad av bilismen även i andra delar av Mälarregionen än Stockholm, som här i Eskilstuna, skriver rapporten. Foto: Ulo Maasing.

– Flygbussar har också potential att öka kollektivtrafikandelen i resor som inte inleds i Stockholms innerstad. Åker man från andra delar av Mälardalsregionen går det inte alltid att åka tåg och då blir ofta bil det enda alternativet. Genom ett bättre utbyggt flygbussystem finns förutsättningar att få fler resenärer att byta till kollektivresor, analyserar rapporten.

Där föreslås också en breddning av E4:an mellan Upplands Väsby och Arlanda.

– Vinsterna med en breddning är potentiellt stora för busstrafiken. Den bitvis dåliga framkomligheten påverkar de bussar som kör till och från Arlanda negativt. Flygbussarna är inte bara ett alternativ till tåget från Stockholm Centralstation utan även den naturliga transportmetoden för dem som ska till Arlanda där vägen via Centralen utgör en stor omväg, skriver rapportens författare.

Rapporten vill också säkra en bättre framkomlighet för busstrafiken mellan Arlanda och Stockholm genom att skapa dynamiska busskörfält.

– För att säkerställa att ökningen av vägkapacitet gynnar kollektivtrafiken bör ett körfält i vardera riktningen göras till ett så kallat dynamiskt körfält. Med denna åtgärd kan ett körfält användas som kollektivtrafikkörfält, antingen permanent eller vid behov under högtrafik. Det innebär att körfält reserveras för busstrafik vid behov och tillåter trafikering av övrig trafik resterande tider.

Handelskammaren föreslår dessutom att en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda utreds.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Har någon tänkt på SANERINGEN av HELA BROMMA FLYGPLATS, inklusive tillfarter. Vad det kostar, vilka som har kompetensen, hur lång tid det tar! Sedan invigningen 1936 har både mark och byggnader utsatts för negativ miljöpåverkan av unikt slag, dygnet runt i 84 år! Glöm inte det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)