Steg för steg grävs ett hål i de regionala kollektivtrafik-myndigheternas budgetar som vid årets slut kommer uppgå till uppemot 7,5 miljarder kronor. Regeringen och riksdagen måste kompensera de regionala kollektivtrafik-myndigheterna fullt ut för intäktsbortfallet. Annars stundar ökade klimatutsläpp, färre arbetstillfällen och en sämre regional tillväxt. Det skriver Anders Knape (M), ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner och Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Svensk Kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Bakgrunden är en ny prognos (klicka här) som visar på intäktstappet för kollektivtrafikmyndigheterna till följd av coronaspandemin.
– I mitten av mars förändrades kollektivtrafikens förutsättningar radikalt. Coronakrisen halverade kollektivtrafikresandet i ett slag när de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ålades statliga pålagor i form av Folkhälsomyndighetens föreskrifter och regeringens utställda krav. Resandet skulle minska och trafiken öka, skriver Knape och Tamsons.
– Med hänsyn till att vi sannolikt till viss del kommer att behöva leva med pandemins verkningar och begränsningar under 2021 riskerar intäktsbortfallet kunna uppgå till mångmiljardbelopp även nästa år. Den totala pandemikostnaden för branschen är dessutom större än det rena intäktsbortfallet.
Det gör, skriver Tamsons och Knape, att den kompensation som regeringen hittills utlovat är helt otillräcklig.
Lämna ett svar