Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler vill göra gas- eller dieselbussen elektrisk

Voiths elektriska drivlina VEDS utvecklades ursprungligen för Solaris Urbino electric. Foto: Voith.

Istället för stora investeringar i nya elbussar kan trafikföretag konvertera befintliga bussar till eldrift. Det menar Voith, en av världens ledande tillverkare av drivlinor för tunga fordon. Tillsammans med tyska Orten Electric-Trucks erbjuder Voith nu att konvertera diesel- och gasbussar liksom hybridbussar till fullelektriska bussar. Även lätta och medeltunga lastbilar kan på samma sätt konverteras till eldrift.

Såväl vanliga tolvmetersbussar som dubbeldäckare och ledbussar kan konverteras med Voiths elektriska drivlina VEDS, Voith Electrical Drive System.

– Tack vare elektrifieringen är transportnäringen nu på väg ,mot ett enormt skifte till renare och mer hållbar verksamhet, säger Alexander Denk, chef för elektromobilitet inom Voith.

– Men för många städer och operatörer är det både tidskrävande och kostsamt att skaffa nya eldrivna bussar. Vår lösning med konvertering erbjuder ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att framtidssäkra fordonsflottor, samtidigt som man minskar koldioxidutsläppen och ökar mobiliteten i städerna.

Voiths drivlina VEDS är utvecklad särskilt för bussar i kollektivtrafik och har en 340 kW IPMS-motor som enligt tillverkaren är kraftfull nog även för dubbeldäckare och ledbussar. Voith står för själv drivlinan, medan Orten svarar för själva konverteringen som kan göras hos kunden eller hos Orten Electric-Trucks i Tyskland. Orten har sedan 2017 konverterat ungefär 100 nyttofordon om året till eldrift.

Voith och Orten är inte först med lösningar för att konvertera bussar med konventionell drivlina till elbussar. Det tyska företaget e-troFit erbjuder sådana lösningar med drivlina från ZF (klicka här). Enligt ZF kan såväl företagets AxTrax AVE elektriska portalaxel som CeTrax drivlina installeras direkt utan att större ändringar på chassi, axlar eller differential.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)