”Det är inte säkert att vi efter covid-19-pandemin har en bussbransch som vi känner den i Europa. Många små och medelstora bussföretag hotas av konkurs när Europas regeringar med några undantag inte stöttar dem”. Det sa André Schwämmlein, vd för expressbussjätten FlixBus´ moderbolag FlixMobility på ett europeiskt webinarium på måndagen. Han fick stöd i sin kritik av Christian Schreyer, vd för Transdev i Nord- och Centraleuropa, som reagerade på att statliga trafikföretag på flera håll i Europa hålls under armarna medan andra företag kommer i kläm under pandemin.
– Vi måste hjälpa branschen att ta sig igenom krisen. Det gäller inte bara bussbranschen utan hela mobilitetssektorn, kommenterade den tyske EU-parlamentarikern Jan-Christoph Oetjen från Renew Europe, den liberala och socialliberala gruppen i EU-parlamentet.
Renew Europe stod som värd för webinariet som skulle handla om digitalisering och hållbara, uthålliga och smarta lösningar för persontransporter i Europa, men där covid-19-pandemins konsekvenser fick ett stort utrymme.
Tvärnit
För FlixBus, som är världens störsts expressbussföretag, innebar utbrottet av covid-19 att verksamheten tvärnitade. Det gällde även de tåg man kör i Tyskland, FlixTrain. FlixBus bygger sin verksamhet på ett stort antal samarbetsparterns, små och medelstora bussföretag i de länder där man kör expressbusstrafik.
– I våras var vi tvingade att stänga ner helt. Och vi kan konstatera att regeringarna i EU inte ställer upp med mycket statligt stöd till bussföretagen, även om det finns några undantag som Danmark, Italien och Nederländerna, sa André Schwämmlein, vd för FlisBus´ moderföretag FlixMobility.
– Som det ser ut idag är det inte säkert att vi har en bussbransch i Europa, ett hållbart transportmedel som bussen, efter pandemin. EU måste sätta sig på förarplatsen så att vi får en verklig, gemensam marknad, framhöll Schwämmlein.
Hans bedömning var att att FlixBus kommer att klara sig igenom pandemin.
– Vi kommer att se en betydande normalisering under andra halvåret 2021. Men det kommer inte att bli som det har varit, långt därifrån. Jag tvivlar på att många av de företag vi arbetar med överlever utan befarar många konkurser bland små och medelstora bussföretag. Det kan handla om att en tredjedel av bussföretagen slås ut.

Christian Schreyer, vd för Transdev i Central- och Nordeuropa: Det är osäkert hur många av våra resenärer som återvänder efter pandemin-
”Chockerande”
Transdevs Christian Schreyer pekade på hur man i ett slag i början av pandemin förlorade 90 procent av sina resenärer.
– Nu är vi nere på 50 procent av det tidigare resandet, men samtidigt som regeringarna vill att vi kör full trafik kompenserar man oss inte fullt ut för det på många håll. Det är ekonomiskt tyngande eftersom vi till stor del har nettokontrakt och får betalt i förhållande till antalet resenärer. Olika länder agerar på olika sätt, men generellt är vi inte fullt kompenserade, sa Christian Schreyer, som efterlyste lika villkor för alla företag i branschen.
Transdev har inte bara buss- utan kör även tåg. Schreyer lyfte två exempel på vad han menar är snedvriden konkurrens när det gäller stödet till statliga företag.
– I Nederländerna får alla operatörer statligt stöd med 93 procent av sina kostnader för att hålla oss vid liv. Samtidigt tilldelas det statliga järnvägsbolaget NS trafik till 2035, utan konkurrens och med statliga pengar i ryggen. Och i Tyskland får DB, Deutsche Bahn, enorma subsidier. Det är chockerande, menade Christian Schreyer.
– Vi har starka ägare och kommer att överleva, men vi kommer att vara mycket svagare. Men kommer vi att få konkurrera på lika villkor i framtiden, frågade Christian Schreyer och fortsatte:
– Det är osäkert hur många som återvänder efter pandemin av de pendlare som är vår huvudsakliga marknad. Studerande gör det säkert. Samtidigt ser vi många som arbetar hemma, som tar bilen eller cykeln. Vad kommer det att betyda för oss?
Lämna ett svar