För närmare två veckor sedan började framdörrarna att åter öppnas på Nobinas bussar i SL-trafiken i Norrtälje efter att ha varit stängda i åtta månader. Nu öppnas framdörrarna på allt fler bussar. I helgen kommer ett trettiotal bussar i SL-trafiken på Södertörn att öppna framdörrarna sedan godkända skyddsglas för förarna monterats. Flera skyddsstopp som facket lagt när det gäller öppna framdörrar har snabbt upphävts av Arbetsmiljöverket.
– Vi kommer steg för steg att montera skydd för att kunna öppna framdörrarna på alla våra bussar i SL-trafiken, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina till bussmagasinet.se.
Han räknar med att arbetet med montering av skyddsglas och att få utrustningen godkänd av myndigheterna kommer att pågå fram till slutet av januari i Nobinas trafik i Stockholmsregionen. Runt om i landet pågår samarbeten med olika huvudmän och under januari kommer skyddsglas monteras och framdörrar öppnas. Målet är att öppna dörrarna på all Nobinas busstrafik i landet.
I Norrtäljetrafiken är idag 92 bussar utrustade med skyddsglas och använder öppna framdörrar.
– Från resenärerna har det tagits emot i huvudsak väl. Och vi kan tydligt se ett förändrat beteende från resenärerna och hur pandemiplankningen har minskat. De grupper av ungdomar som klev på genom bakdörrarna och bara åkte någon hållplats är helt borta, säger David Erixon.
Han betonar att arbetet med att montera skyddsglas för förarna görs i samarbete med berörda skyddsorganisationer och följer myndigheternas krav och kriterier. Arbetsmiljöverket kontrollerar och godkänner skydden och rådgör då med Transportstyrelsen. Skydden kontrolleras sedan också vid den ordinarie besiktningen av fordonen.
Ändå har facket vid tre tillfällen bara i Nobinas trafik lagt skyddsstopp. Dessa har raskt undanröjts av Arbetsmiljöverket. Senast las på torsdagskvällen ett skyddsstopp i Norrtälje, men samma kväll upphävdes det av Arbetsmiljöverket.
– Myndigheterna har gjort mycket noggranna prövningar och riskanalyser av våra skydd innan de har godkänt dem, kommenterar David Erixon.
Lämna ett svar