Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen skärper kraven för coronastöd till kollektivtrafiken

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skärper kraven för stöd till kollektivtrafiken under covid-19-pandemin. Foto: Jan Lipka/Regeringskansliet.

Inför nästa år skärper regeringen kraven för att stödja kollektivtrafiken. Sedan tidigare är det känt att regeringen satsar två miljarder kronor under 2021 i ett riktat stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att de ska upprätthålla trafiken under pandemin. I år har bidraget varit tre miljarder, vilket enligt Svensk Kollektivtrafik endast täcker intäktsförlusterna under pandemins tre första månader. Dessa uppskattas av branschorganisationen till 7,5 miljarder i år.

– Inför nästa år skärper vi nu kraven.För att få stöd till kollektivtrafiken måste tillräckligt många tåg och bussar köras så att det inte blir trängsel. Den nya utformningen kommer att premiera regioner som upprätthåller volymen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

I ett pressmeddelande skriver regeringen att ”den pågående pandemin ställer stora krav på att kollektivtrafiken bedrivs på ett säkert sätt för att undvika smittspridning. Turtäthet och kapacitet behöver därför upprätthållas i den omfattning som krävs för att minska risken för trängsel. Regeringen har därför lagt ett riktat stöd på 5 miljarder till kollektivtrafiken för att upprätthålla trafiken och minska trängsel och smittspridning”.

Regeringen säger sig vara noga med att de skattemedel som i budgeten avsätts för minskade biljettintäkter under coronapandemin kommer ut i verksamheterna.

”Därför innehåller förslaget till fördelning av stödet en justering av ersättningen utifrån hur utbudet av kollektivtrafik har upprätthållits under första halvåret 2021”, skriver regeringen som nu skickar ut sitt förslag på remiss till Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Trafikverket.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)