Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batterier för elfordon allt billigare – ger mer pang för pengarna

Batterierna till elbussar och andra elfordon blir allt billigare. Solid state-batterier som i nya Mercedes-Benz eCitaro G pressar batteripriserna ytterligare, ger batterierna längre livslängd och är miljömässigt fördelaktigare än litiumjonbatterier. Foto: Ulo Maasing.

Batteripaket för elfordon fortsätter att sjunka i pris. Jämfört med i fjol har batteripriserna sjunkit med 13 procent och sedan 2010 med 89 procent, Och utvecklingen väntas fortsätta enligt forsknings- och konsultföretaget BloombergNEF. Batterierna är en av de största kostnadsposterna i exempelvis elbussar, men utvecklingen visar att batterikostnaderna blir allt mindre. Busstillverkare och bussföretag får helt enkelt mer pang för pengarna år efter år.

Prisutvecklingen på batterier till elfordon mäts ofta i priset i dollar per kilowattimme, kWh. År 2010 låg priset på paket med litiumjonbatterier på drygt 1 100 dollar/kWh. I år har priset sjunkit till i genomsnitt 137 dollar/kWh.

Bloomberg NEF räknar med att det genomsnittliga batteripriset år 2023 kommer att gå under den psykologiska gränsen på 100 dollar/kWh och för batteripaket ligga på 101 dollar/kWh. Den gränsen har för övrigt nåtts för elbussar i Kina där det genomsnittliga batteripriset nu ligger på 105 dollar/kWh, men där de lägsta rapporterade priserna ligger under 100 dollar/kWh.

Nergången i pris under 2020 beror på allt större order på batterier, ökad försäljning av elfordon och införandet av nya batteripaket.

– Att se priser på batteripaket under 100 dollar/kWh är att se en historisk milstolpe. Inom bara något år kommer vi att se genomsnittspriserna i branschen sjunka under den nivån. Våra analyser visar också att även om råvarupriserna skulle stiga till toppnivåerna från 2018 kommer utvecklingen av batteripriserna bara att försenas som mest två år, säger James Frith, forskningschef för energilagring vid BloombergNEF.

BloombergNEF räknar med att priserna år 2030 kommer att ligga på endast 58 dollar/kWh. Ett sätt att nå dit vore införandet av solid state-batterier, alltså batterier som använder fast elektrolyt, är snabbare att ladda och säkrare än dagens litiumjonbatterier. Högre energitäthet och längre livslängd tillhör också fördelarna med solid state-batterier som inte heller innehåller kobolt.

Solid state-batterier är nu på väg att göra en bred entré i elbussarna. Daimler Buses lanserade således för några månader (klicka här) sedan sin eldrivna ledbuss eCitaro G med energitäta solid-state-batterier som ger bussen en längre räckvidd.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)