”Bussföretagen behöver riktade stöd för att överleva den mörka tid som fortfarande ligger framför oss”. Det skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag tillsammans med Helen Bergh, vice vd för MK Bussresor i en debattartikel i GT på måndagen. De pekar på att bussföretag vittnar om en nedgång i verksamheten på 90 procent och att det finns exempel på företag som har tappat 98 procent av sin verksamhet sedan covid-19-pandemin bröt ut.
– Samtidigt måste bussföretagens fasta utgifter betalas, även när bussarna står still. Frågan är hur länge till de klarar av att hålla ut, skriver Anna Grönlund och Helen Bergh och fortsätter:
– Om bussföretagen går under, förlorar samhället det transportnät som binder samman landet, inte minst i glesbygden, och som är avgörande för besöksnäring och föreningsliv. Bussföretagen fungerar även som buffert i hela transportsystemet. När tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag.
De båda företrädarna för bussbranschen betonat att det behövs förlängda och förbättrade stöd. De vill att omställningsstödet och omsättningsstödet förlängs till sommaren 2021 och att permitteringsstödet täcker 80 procent och inte 60 procent som nu är fallet. Dessutom måste handläggningen av redan aviserade stöd snabbas på.
Vidare upprepar de Sveriges Bussföretags önskemål om ett riktat stöd till avställda turistbussar med 1050 kronor om dagen för att täcka bussföretagens kapital- och räntekostnder för avställda bussar.
– I grunden handlar det om att förvalta skattepengar på ett bra sätt. Om det inte kommer riktade och fortsatta stöd även under 2021 har miljarder till såväl korttidspermittering som omställningsstöd betalats ut till ingen nytta – och en viktig del av Sveriges transportsystem riskerar att slås ut, skriver Anna Grönlund och Helen Bergh.
Lämna ett svar