Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler hybrider i Uppsala – elbussar kommer 2022

Den här månaden sätter Gamla Uppsala Buss femton biogasdrivna ledbussar med lätthybrid i trafik. 2022 kommer elledbussar i stadstrafiken i Uppsala. Foto: GUB.

Under den här månaden sätts fler hybridbussar in i stadsbusstrafiken i Uppsala. Det är Gamla Uppsala Buss (GUB) som utökar antalet hybridbussar med femton ledbussar utöver de 20 normalstora stadsbussar med hybriddrift som man haft sedan 2015. De nya bussarna är biogasbussar med lätthybridteknik från busstillverkaren MAN.

Bussarna tillhör MAN:s nya chassigeneration som tillsammans med nya materialval i karossen ger en betydande viktbesparing och därmed också en mindre drivmedelsförbrukning.

– Med hjälp av viktminskningen, hybridtekniken och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med upp till 20 procent minskad energiförbrukning jämfört med konventionella ledbussar, säger GUB:s vd Jonas Skovgaard.

De femton nya bussarna ersätter dieselbussar och till skillnad från bussarna som ersätts får de nya även fortsatt trafikera de centrala delarna av Uppsala, där Uppsalas miljözon annars satt stopp för de äldre dieselbussarna efter nyår.

Hybridbussarna har också stopp-start-funktion vilket betyder att förbränningsmotorn stängs av när bussen står stilla vid exempelvis hållplatser eller trafiksignaler. Biogashybridbussen släpper ut betydligt mindre mängder skadliga avgaser och är dessutom tystare än de bussar de ersätter vilket gynnar stadsmiljön.

Bussarna har likt de övriga bussar GUB köpt de senaste åren också lättviktssäten för att ytterligare hålla ned vikten. Lättviktssätena innebär utöver bränslebesparing också fördelar för allergiker då de innehåller mindre mängder allergener. Alla bussklädslar GUB använder är dessutom fullt återvinningsbara genom att textilfibrerna kan återvinnas i nya tyger.

En upphandlingsprocess för helelektriska ledbussar har också inletts och GUB räknar med att kunna ta de första elbussarna i bruk under 2022.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)