Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Öppna dörrar i Norrtälje sedan skyddsstopp hävts

På söndagen öppnades framdörrarna på de dubbeldäckare som trafikerar linjen Norrtälje – Stockholm, sedan Arbetsmiljöverket upphävt ett fackligt skyddsstopp. Arkivbild: Ulo Maasing.

Efter åtta månader med stängda framdörrar öppnades dörrarna åter på bussarna i Norrtälje. Först ut var de dubbeldäckare som trafikerar linjen Norrtälje – Stockholm. Under måndagen kommer flertalet bussar i SL-trafiken i Norrtälje att öppna framdörrarna. Det skyddsstopp som fackförbundet Kommunal hade lagt mot öppnandet av framdörrarna upphävdes av Arbetsmiljöverket på lördagskvällen.

Framdörrarna öppnas sedan bussoperatören Nobina utvecklat ett skydd av plexiglas som ska skydda bussförarna från covid-19-smitta. Från Nobina framhåller man att skyddsglaset har kommit till efter ett gediget utvecklingsarbete med riskbedömning, provkörning och kontrollbesiktning av bussar försedda med skyddsglas.

Skyddsglaset är placerat mellan förare och resenär, från grinden hela vägen upp till 195 centimeters höjd, eller hela vägen upp till innertaket. Det täcker även hela sidan av förarplatsen. Uttag finns för viseringsmaskinen, som sitter på resenärens sida av skyddsglaset. Skyddet är fastskruvat i grinden och öppnas när grinden öppnas.

Fackförbundet Kommunal hade lagt ett skyddsstopp för att hindra att framdörrarna åter skulle öppnas. Facket menar att risken för smittspridning när förarna avlöser varandra inte är utredd.

– Jag som förare är skyddad bakom plastskyddet men jag blir ju avlöst av mina kollegor. Då kan passagerarna ha lämnat smitta på andra sidan väggen. Storleken på den risken vill vi att arbetsmiljöverket bedömer, sade Ulf Wallin på lördagseftermiddagen till Norrtelje Tidning.

Arbetsmiljöverket upphävde dock skyddsstoppet vid 20-tiden på lördagskvällen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)