
VDL:s nya stadsbuss får batterierna placerade i två rader under bussgolvet, vilket ger förbättrad viktfördelning. Bild: VDL.
Busstillverkaren VDL har nu avslöjat hur batterierna på företagets nästa generation av stadsbussen Citea kommer att placeras under bussgolvet. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) kommer VDL att nästa år lansera en helt ny, eldriven stadsbuss, även om det nuvarande namnet Citea bevaras.
Nya Citea får bland annat sidoväggar i komposit som är femton procent lättare än konventionella väggar. Drivlinan är helt elektrisk. Batteripaketet är som standard integrerat i bussgolvet, vilket enligt VDL ska ge en bättre viktfördelning och stabilitet, samtidigt som passagerarkapaciteten blir större. Nu har VDL avslöjat att batteripaketen kommer att placeras i två rader på bussens vänstra respektive högra sida. På högersidan har konstruktörerna lämnat plats för mittdörrarna. Även i aktern, på vänster sida, finns plats för ett batteripaket.
Om vart och ett av de tretton batteripaketen har en kapacitet på 30 – 35 kWh kan bussen få en total batterikapacitet på 400 – 450 kWh. Med tanke på att bussen uppges bli cirka 30 procent lättare än dagens Citea och att den är försedd med värmepump för innetemperatur torde den få en räckvidd på 250 – 300 kilometer, oavsett årstid och väder.
VDL uppger att eftersom den kommande Citea från början är konstruerad för eldrift så har man inte behövt ta hänsyn till placeringen av olika komponenter, som exempelvis förbränningsmotorn. Det har gett teknikerna en frihet att finna nya lösningar, bland annat när det gäller att placera olika komponenter för att åstadkomma en optimal viktfördelning. Det gäller bland annat genom att integrera batterierna med golvet, motorerna med hjulen och att placera axlar och dörrar på bästa möjliga sätt.
VDL är en av de stora tillverkarna på den europeiska elbussmarknaden och har i Sverige levererat elbussar till bland annat Umeå, Karlstad och Helsingborg.
Nya Citea kommer att presenteras för en bredare publik på Busworld i Bryssel i oktober 2021.
Lämna ett svar