Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: ”Tydliga råd men allt hinns inte med”

Mattias Adell, Svensk Kollektivtrafik: ”Tydliga regler men vi hinner inte lösa allt till den 7 januari”. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten om munskydd i kollektivtrafiken (klicka här) är på många punkter bra och tydliga. Det anser branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. ”Men vi kommer inte att hinna med allt till den 7 januari då råden börjar gälla”, säger Mattias Adell, tillförordnad vd för organisationen till bussmagasinet.se. Han framhåller också att det inte är bussförarna som ska kontrollera att munskydd används eller dela ut munskydd.

– Rekommendationerna är tydliga exempelvis när det gäller vilka tider och av vem munskydd bör användas. Det är också bra att man fortsätter att betona vikten av att undvika trängsel och hålla avstånd, säger Mattias Adell.

– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna och våra partners bland operatörerna har trots ett lågt resande ansträngt sig för att köra normal, ibland till och med utökad trafik. Det är vi stolta över.

Mattias Adell konstaterar att det råder viss oklarhet i Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer om vem som ska ha ansvaret för frågan om munskydd i kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten talar om ”trafikföretagen”.

– Det tolkar vi som att det är våra medlemmar, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, som har ansvaret, inte alla de operatörer som kör själva trafiken, säger han.

En särskild arbetsgrupp med chefer för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna arbetar nu med frågan om munskydd. Gruppen hade på onsdagseftermiddagen ett möte sedan Folkhälsomyndigheten hade utfärdat sina nya rekommendationer. Bland annat enades gruppen om att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKM, på olika sätt kommer att informera om rekommendationerna och uppmana resenärerna att följa dessa.

– Det är bra att myndigheten slår fast att det är individens ansvar att ha eget munskydd. Däremot har vi ännu inte landat när det gäller frågan hur vi ska tillhandahålla munskydd till resenärer som saknar ett eget. Det kan exempelvis bli så att resenärerna hänvisas till vissa ställen där de kan köpa munskydd. Det måste ordnas på annat sätt än att munskydden tillhandahålls ombord, säger Mattias Adell.

– Exakt hur frågan ska lösas är ännu inte klar, men vår ambition är att att komma med en vägledning för hela landet. Dock ska man ha klart för sig att det kräver viss tid. Vi vet ju inte idag hur vi på kort tid ska få fram tillräckligt med munskydd.

Även när det gäller den utökade städning som Folkhälsomyndigheten rekommenderar räknar Mattias Adell med att Svensk Kollektivtrafik återkommer.

– Vi har inte hunnit diskutera frågan. Men tanken är att resenären ska ha med sig sitt eget munskydd som vederbörande tar med sig vid avstigning och kastar i en papperskorg utanför bussen eller tåget.

Folkhälsomyndigheten har också tagit fram en affisch om hur man använder munskydd på rätt sätt:

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)