Däck till elbussar måste klara betydligt tuffare krav än däck till konventionella bussar. Det menar däcktillverkaren Continental som nu i samarbete med busstillverkaren VDL testar prototyper elbussdäck på Continentals egen testbana Contidrom.
– Som med alla elfordon så utsätts bussdäck för högre vridmoment vid start och under acceleration förklarar Ben Hudson, fordonsingenjörer på Continental Truck Tires.
– Det finns andra viktiga avvägningar som måste göras för just däck till elektriska stadsbussar. I stadstrafik behöver däcken också rulla tyst för att höja komforten för passagerarna då elbussen i sig inte ger lika mycket buller som en buss med förbränningsmotor. Det är även viktigt att använda energiåtervinning när bussen bromsas. Det leder till en markant förbättring av fordonets räckvidd, men jämfört med vanliga bromssystem blir följden även en ökad påfrestning på drivaxeln och dess däck.
Ben Hudson menar att däck till elbussar följaktligen måste klara tuffare krav än däck till bussar med förbränningsmotor.
– Samtidigt ska däcken ha samma livslängd och uppfylla samma säkerhetsstandarder som bussdäck för konventionella motorer. Just avvägningen mellan däckens livslängd, bromssträcka och köregenskaper är tekniskt krävande. Vi står här inför helt nya utmaningar, säger han.
De elbussar från VDL som just nu testas på Contidrom är försedda med prototypdäck med handskurna mönster i slitbanan. I regel tar det mellan tre till fem år från att det första prototypdäcket testas till att slutversionen av däcket börjar säljas på marknaden. Continentals mål är att korta ned denna tid.
– Om de här prototypdäcken visar sig vara framgångsrika så kommer vi snabbt börja ta däcken i bruk och de kommer även finnas med i utvecklingen av nästkommande generationers däck. Med tanke på den snabba utvecklingstakten när det gäller elbussar så växer efterfrågan på rätt typ av däck snabbt, säger Ben Hudson.
Lämna ett svar