Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

121 bussar lyste upp i decembermörkret

Vi saknar er, var budskapet på de bussar som gick först i manifestationen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Ulo Maasing. Neoplan Väst hade lånat ut ledarbussarna till luciakortegerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och strajpat dem. Foto: Ulo Maasing.

#Lussebuss möttes av glada vinkande och fotande människor utmed gatorna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Sammanlagt 121 turistbussar från hela landet körde på Lucia genom de fyra städerna med det gemensamma budskapet ”Vi saknar våra resenärer”. Syftet med manifestationen var att sprida ljus i mörkret och samtidigt uppmärksamma turistbussföretagens tuffa situation i spåren av Corona krisen.

I Stockholm blev kortegen något gles på grund av polisens krav på rejäla avstånd mellan var åttonde buss, men åskådarna utmed Stockholms gator fick ändå se 50 vackert pyntade och upplysta bussar utmed färdvägen.

Artikeln fortsätter efter bilden.

Stockholms ledarbuss kördes av branschprofilen Johan Ekman och med ombord fanns Pär Åkerberg, ordförande i Stockholms läns bussbranschförening och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund, dagen till ära skrudad som Lucia. Foto: Ulo Maasing.

I Umeå möttes kortegen av många människor som vinkade, delvis tack vare den uppmärksamhet #Lussebuss och Västerbottens Bussbranschförenings ordförande Fredrik Abramsson där fått i lokala media inför evenemanget.

En bild från manifestationen i Umeå. Foto: Anton Carlsson.

Samma sak var det i Göteborg, där #Lussebuss varit mycket omskriven och där evenemangsansvarige Helen Bergh, styrelseledamot i Sveriges Bussföretag och delägare i MK Bussresor, i flera media ingående beskrivit de svårigheter och utmaningar hon och andra turistbussföretagare mött i Corona krisens spår. Tillsammans med Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag höll hon i trådarna runt #Lussebuss i Göteborg.

I Malmö passade många åskådare på att fota och filma de pyntade, upplysta och musikspelande Lussebussarna. I Malmö var det ordförande i Skånes Bussföretag, Mikael Nilsson, som tillsammans med Charlotte Erlandsson från Sveriges Bussföretag såg till att informationen om #Lussebuss nådde medlemmar, intressenter och media i södra Sverige.

I Umeå hade Västerbottens läns bussbranschförening och Sveriges Bussföretag ordnat med budskaps dekaler. Information om #Lussebuss fanns också publicerad på Sveriges Bussföretags och Transportföretagens webbsidor och presskanaler, på Sveriges Bussföretags Instagramkonto och i de debattartiklar som berörde manifestationen.

Artikeln fortsätter efter bilden.

I Göteborg hade #lussebuss fått stor uppmärksamhet i media redan före Lucia. Foto: Sveriges Bussföretag.

Mörk december
På grund av coronakrisen står nästan alla svenska turistbussar nu i december parkerade hemma på sina garageplatser. Vanliga år kör bussarna så här års seniorföreningar till kultur- och besöksmål, företag till julbord och kundevent och idrottslag till jul- och nyårscuper. Coronakrisen har drabbat bussbranschen hårt, många har sett omsättningen sjunka med över 90 procent sedan i mars.

– Vi arbetar för att bussbranschen ska överleva krisen, den är en del av vår samhällsviktiga transportsektor. Vi vet att vi kommer kunna resa igen och många bussföretag jobbar hårt för att ta ansvar för att hela resan ska vara säker med färre bokade passagerare, noggranna hygienrutiner och utbildad personal, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag och fortsätter:

– Vi förstår människors oro och det lidande som Corona pandemin orsakar många människor. Men om bussföretagen går under förlorar samhället det transportnät som binder samman landet, inte minst i glesbygden, och som är avgörande för besöksnäring och föreningsliv. Bussföretagen fungerar även som buffert i hela transportsystemet. När tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag.

Men trots att dagens manifestation blev både uppmärksammad och lyckad hoppas hon slippa upprepa succén.

– Nästa år hoppas och tror jag att våra medlemsföretag har sina bussar bokade på luciakörningar som ger dem inkomster och att de får köra med resenärer i bussarna igen”, säger hon med eftertryck.

Branschspecifika stöd behövs
Sveriges Bussföretag har länge påtalat att för att möta pandemins konsekvenser behövs förlängda och förbättrade stöd. Förbundet vill att omställningsstödet och omsättningsstödet förlängs till sommaren 2021 och man vill tillsammans med bland annat Transportföretagen se att permitteringsstödet täcker 80 procent och inte 60 procent som nu är fallet. Dessutom behöver de stödåtgärder som regeringen redan aviserat kunna sökas och få utbetalda snarast, menar Sveriges Bussföretag och hänvisar till att regeringens tidigare lämnade besked om att stöden ska kunna sökas först i mars för många av turistbussföretagen innebär att de får akut likviditetskris. En likviditetskris som kan leda konkurs före mars – trots att de är berättigade till utlovade stöd som skulle kunna hjälpa dem att övervintra.

Sveriges Bussföretag hävdar dessutom tillsammans med bland andra Transportföretagen att det behövs riktade stöd till särskilt drabbade branscher, utöver de åtgärder som redan görs.

Redan i april föreslog man därför ett riktat stöd till avställda turistbussar som ger bussföretagen 1 050 kronor för varje dag en buss är avställd om den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka. Enligt Sveriges Bussföretags beräkningar skulle kostnaden för staten bli maximalt 38 miljoner kronor i månaden.

Här är ett knippe bilder från #Lussebuss i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)