Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalarna omförhandlar bussavtal – incitament försvinner eller bantas

Region Dalarna har omförhandlat avtalen med Keolis och Sambus. Foto: Keolis.

Mot bakgrund av covid-19-pandemin har Region Dalarna/Dalatrafik omförhandlat trafikavtalen med de bussföretag som kör kollektivtrafiken i regionen. Regionen räknar med att de omförhandlade avtalen gör det möjligt att göra riktade satsningar på bland andra ungdomar och pensionärer.

Hittills har de bussföretag som kör för Dalatrafik haft incitamentsavtal där nästan en tredjedel av företagens intäkter har varit beroende av antalet resenärer i busstrafiken. Covid-19-pandemin har dock gjort att resandet har störtdykt och nu har regionen och bussföretagen Sambus och Keolis omförhandlat trafikavtalen även på lite längre sikt.

De nya avtalen presenterades på en presskonferens som samverkanspartierna Dalasamverkan höll på onsdagseftermiddagen i Borlänge. Där förklarade regionstyrelsens ordförande i Dalarna, Ulf Berg (M). Han uppgav att incitamenten helt har avskaffats för 2021 och att de nästa år blir betydligt lägre än hittillsvarande 30 procent.

Enligt Dalasamverkan ger de nya avtalen Dalatrafik utrymme att förbättra villkoren för ungdomar och pensionärer som reser med kollektivtrafiken. Idag får skolungdomar endast använda sitt skolbusskort till två resor om dagen, till och från skolan. Istället kommer de att få resa obegränsat på korten.

För seniorerna finns idag ett seniorkort som kostar 380 kronor i månaden och gäller för bussar och tåg i hela länet. Nu överväger politikerna att sänka priset för dem som reser utanför rusningstrafik.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)