Den norska regeringen införde den 3 januari nya, strängare restriktioner för att begränsa den ökade spridningen av covid-19-smaitta. Till skillnad mot den svenska regeringen har den norska i direkt anslutning till de nya restriktionerna också aviserat om stödåtgärder till näringslivet. Vid en presskonferens på onsdagen meddelade regeringen i Oslo att kompensations-ordningen, en motsvarighet till det svenska omställningsstödet, förlängs till slutet av april. Den norska bussbranschen stöder dock krav från oppositionen i Stortinget att stödet ska förlängas till halvårsskiftet.
I mitten av november enades den norska regeringen och Framstegspartiet om att förlänga motsvarigheten till det svenska omställningsstödet till och med februari i år. För företag med en omsättningsminskning på minst 30 procent täcker det förlängda stödet sedan årsskiftet 80 procent. Nu har alltså regeringen i Oslo beslutat att förlänga stödet till slutet av april
– Centrala oppositionspolitiker i Stortinget meddelade omedelbart att de kommer att arbeta för en förlängning av stödet till den sista juni. Det vore positivt så att ett hårt drabbat näringsliv kan få en ökad förutsägbarhet, säger Jon H Stordrange, vd för den norska bussbranschens organisation NHO Transport.
Samtidigt kritiserar den norska bussbranschen stödet som man menar innehåller en del skevheter och inte inkluderar alla oundvikliga fasta kostnader.
– Vi har vid ett antal tillfällen påpekat att dagens regler leder till en snedvriden konkurrens genom att stödet täcker leasingkostnader men inte avskrivningar eller kostnader för lån, säger NHO Transports näringspolitiska chef Jofri Lunde.
NHO Transport vill också att permitteringsstödet, som idag omfattar 52 veckor, ska förlängas till slutet av september. Många företag kommer nämligen att passera 52-veckorsgränsen i mars. Dessutom kräver NHO Transport att riktade, branschspecifika stöd förlängs. Man pekar för förlorade biljettintäkter särskilt på stödet till den regionala kollektivtrafiken
– De är inte tillräckliga med dagens stränga restriktioner som också blir mer långvariga än vad man antog i höstas. Ytterligare statligt stöd måste till för att inte regionerna ska tvingas minska trafikutbudet, framhåller HJon H Stordrange.
Han är också bekymrad för turistbussbranschen som nu i stort sett har ställt av sina bussar och utlovar ökad press från NHO Transport för att få en ändring av cabotagereglerna så att norska företag får lika konkurrensvillkor med utländska när resandet kommer igång igen.
– Positivt är dock att stödet till expressbussarna är på plats. Stödet för sommaren 2020 är utbetalt och nu kan expressbussföretagen söka om stöd för höstmånaderna. Dessutom är det avsatt 100 miljoner NOK i stöd för 2021, säger Stordrange.
Lämna ett svar