Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framdörrarna öppnas i Stockholms innerstad

Nu börjar framdörrarna öppnas på bussarna i Stockholms innerstad. Först ut är stomlinjerna. Foto: Ulo Maasing.

SL i Storstockholm fortsätter att öppna framdörrarna på bussarna. Man började i december i Norrtälje och därefter har det fortsatt i sydöstra Storstockholm. Nu står innerstadsbussarna i Stockholm på tur. På onsdagen, den 20 januari, börjar de första bussarna med skyddsglas runt förarplatsen gå i trafik i Stockholms innerstad. Först ut är stombusslinjerna och det betyder att påstigning och betalning åter sker framme i bussen.

Drygt 90 av 280 bussar i SL:s innerstadstrafik har fått skyddsglas och kan därmed öppna framdörrarna igen. Först ut är de blå stombussarna på linje 1, 2, 3, 4 och 6. Det är de busslinjer som normalt sett har flest resenärer.

– Skyddsglaset möter högt ställda krav gällande smittskydd och säkerhet för både förare och resenär, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på trafikförvaltningen.

– Det gör att vi kan öppna upp hela bussen vilket ger mer utrymme ombord och bidrar till att minska trängseln på innerstadsbussarna samt att man kan blippa sin biljett framme hos föraren igen.

Under en övergångsperiod kommer det finnas bussar med och utan skyddsglas. Om föraren öppnar framdörren ska resenären kliva på där. Annars är det bakdörrarna som gäller ett tag till. Personal ute i trafiken kommer hjälpa resenärerna göra rätt för att påstigning ska ske smidigt och säkert.

SL blev i december först i landet med skyddsglas när bussarna i Norrtälje kunde börja öppna framdörrarna igen. Där har cirka 100 bussar den här typen av skydd. Näst på tur var Tyresö och Haninge där cirka 50 bussar har skyddet och nu börjar de första bussarna med skyddsglas rulla i Stockholms innerstad. Under vintern införs skyddsglas successivt i hela SL:s busstrafik, som omfattar närmare 2 200 bussar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)