Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljöhuvudstad får första nya elbussen från VDL

Finska Lahtis blir först med den nya generationen av VDL:s elbuss Citea. Än så länge är hemlighetsmakeriet kring bussen stort från VDL. Bild: VDL.

Europas Miljöhuvudstad 2021 blir också den stad som får det första exemplaret av VDL:s helt nya generation av stadsbussen Citea. Staden är finska Lahtis och det är trafikföretaget Koiviston Auto som var först med att beställa den nya elbussen från holländska VDL.

Det var i oktober som Koiviston Auto beställde 18 Citea LLE för trafik i Lahtis och nu är det klart att den nya generationens Citea ingår i den leveransen.

Nya VDL Citea har betteripaketet integrerat med golvet. Bild: VDL.

Bussen är, som vi tidigare rapporterat, helt byggd på en elektrisk drivlina och kommer att premiärvisas på Busworld i Bryssel den 9 – 14 oktober. Sidoväggarna är i komposit och femton procent lättare än konventionella sidoväggar och batteripaketet är integrerat med bussens golv. Enligt VDL är bussens energiförbrukning upp till 30 procent lägre än för tidigare generationer, beroende på lägre vikt, bättre isolering, bättre aerodynamisk form och energihantering.

VDL har hittills inte avslöjat särskilt många detaljer om nya Citea som kommer att finnas i fyra längder, och både för stads- och regionaltrafik.

Utmärkelsen Europas Miljöhuvudstad, European Green Capital, är instiftat av EU-kommissionen för att uppmuntra en hållbar utveckling i Europas städer. Utmärkelsen instiftades år 2009 och första stad att få utmärkelsen var Stockholm 2010.

Sedan dess har Hamburg (Tyskland), Vitaoria-Gasteiz (Spanien), Nantes (Frankrike), Köpenhamn (Danmark), Bristol (Storbritannien), Ljubljana (Slovenien), Essen (Tyskland), Nijmegen (Nederländerna) Oslo (Norge) och Lissabon (Portugal) fått utmärkelsen.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)