Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu öppnas framdörrarna igen i Östergötland

Med start i Linköping idag öppnas nu åter framdörrarna på Östgötatrafikens bussar. Foto: Ylva Bergström.

Steg för steg börjar framdörrarna i busstrafiken åter öppnas. I takt med att skyddsglas vid förarplatsen i bussarna installeras kommer Östgötatrafikens kunder att kunna kliva på i alla dörrar på bussarna. Först ut är stadstrafiken i Linköping där trafikföretaget Nobina har utrustat nästan halva sin fordonsflotta med skyddsglas redan från måndag 11 januari. Öppning av framdörrarna i resten av trafiken i länet kommer att ske löpande under januari–mars.

Sedan i april förra året har förarplatsen på de bussar som kör för Östgötatrafiken varit avspärrad och framdörren stängd.

Men nu har Nobina tagit fram en typ av skyddsglas som är inspekterat och godkänt av Arbetsmiljöverket, samt kontrollerat i fordonsbesiktningen. Det gör det möjligt för Östgötatrafiken att tills vidare under pandemin tillåta ombordstigning i alla dörrar.

– Det är väldigt efterlängtat att få skyddsglasen på plats så att påstigning återigen kan börja ske fram i bussen, och den viktiga interaktionen mellan kunder och förare återupptas. Genom att möjliggöra påstigning genom framdörren får vi även ett bättre flöde ombord vilket minskar risken för trängsel, säger Sofia Malander, VD på Östgötatrafiken.

Genom att öppna framdörrarna blir den del av bussarna som hittills varit avspärrad under pandemin åter tillgänglig, likaså blir det fler sittplatser.

Östgötatrafiken pekar också på att ombordstigningen underlättas på hållplatser där många kunder kliver på samtidigt och att det går lättare att sprida ut sig i fordonet. Föraren får det också enklare att svara på frågor och hjälpa resenärerna och det blir också enklare att köpa biljett hos föraren i express- och landsbygdstrafiken.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)