Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Politisk strid om skyddsglas för bussförare

I de SL-bussar som har fått skyddsglas vid förarplatsen är det åter påstigning fram. Foto: Ulo Maasing.

En politisk strid har brutit ut i Region Stockholm om de skyddsglas som nu monteras på allt fler bussar i SL-trafiken. Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kräver att monteringen av skyddsglas stoppas, skriver Dagens Nyheter.

Hittills har flertalet av stomlinjebussarna i Stockholms innerstad utrustats med skyddsglas, förutom bussarna i Norrtäletrafiken och en del bussar på Södertörn. Det har åter gjort det möjligt med påstigning fram så att resenärerna kan blippa sina biljetter hos föraren.

Tidigare i månaden JO-anmälde fackförbundet Kommual SL, det vill säga trafikförvaltningen i Region Stockholm, som facket anser ””forcerar igenom införandet av plexiglas utan att ha en tanke på vare sig trafiksäkerhet eller arbetsmiljö”.

Nu får Kommunal stöd från såväl S som V i regionen.

– Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) prioriterar intäkter framför såväl smittskydd som trafiksäkerhet, säger oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) till Dagens Nyheter.

Jens Sjöström (S) är oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor i Region Stockholm. Han reagerar på uppgifter att förare upplever att reflexer i skyddsglaset hämmar sikten på ett trafikfarligt sätt.

– Att forcera fram den här typen av åtgärder utan att säkerställa trafiksäkerheten är inte acceptabelt, om de här uppgifterna stämmer. Det här riskerar ju att hota både passagerarnas säkerhet, förarnas säkerhet och andra trafikanters säkerhet, säger han till DN.

Sjöström vill att införandet av skyddsglas pausas tills trafiksäkerhetsaspekten har utretts.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons säger till DN att frågan inte ligger på hans bord utan ska hanteras av tjänstemännen på SL.

– Frågan är inte politisk. Den som hävdar annat sätter sig över verkställighet av statliga myndighetsbeslut och en hårt arbetande expertis från landets samlade kollektivtrafik, säger Tamsons till Dagens Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Har Kristoffer Tamsons över huvud taget suttit bakom en bussratt, eller i förarhytten på ett T-banetåg?
    Han oroas av uteblivna intäkter. Men, kollektivtrafik är som städning av kontor, en service till användarna, inte en vinst-maskin. Ingen professor kan arbeta utan denna service. Inte heller Tamsons. Eller ska även städning av Landstingshuset gå med vinst?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)