
Resenärerna i färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor var avsevärt färre i fjol på grund av covid-19-pandemin. Men de var också nöjdare än förr. Foto: Svensk Kollektivtrafik.
Covid-19-pandemin har haft en kraftig påverkan när det gäller färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som uträttats i samband med resorna. Antalet resor har nästan halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar den årliga barometern för anropsstyrd trafik från Svensk Kollektivtrafik, ANBARO.
Undersökningen mäter hur resenärerna har upplevt kvaliteten på sin senaste färdtjänst- eller sjukresa. Under 2020 har undersökningen även kompletterades med tilläggsfrågor rörande pandemin för att se hur det påverkat förutsättningarna för serviceresor.
Resultatet visar att nöjdheten generellt har ökat under pandemin, framför allt vid resor som inte sker under rusningstid.
– Vi ser det som ett bra betyg för hur resenärerna tycker att de deltagande organisationerna hanterat utmaningarna, kommenterar Mattias Andersson, projektledare för ANBARO på Svensk Kollektivtrafik.
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Några av nyckelresultaten ur undersökningen:
96% av resenärerna kom fram i tid;
93% av resenärerna är nöjda med förarens bemötande;
22% av färdtjänstresorna beställs inom en timme innan avresa;
Kvinnor och färdtjänstresenärer avstår i större utsträckning resor på grund av coronapandemin än män och sjukreseresenärer;
Få resenärer har valt att utföra sina ärenden på annat sätt (t ex resa i privatbil, digitala tjänster) och bland de som valt annat sätt är det fler kvinnor än män.
Svensk Kollektivtrafik har också kartlagt handläggningen av ansökningar om färdtjänst och riksfärdtjänst – något som också har legat på historiskt låga nivåer till följd av covid-19-pandemin. Några resultat:
85 % är nöjda med handläggningen från ansökan till beslut;
93 % tycker att de fått tillräckligt med information under handläggningstiden;
54 % av de tillfrågade upplevde handläggningstiden som kort.
Lämna ett svar