Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler och längre elbussar i Malmö

En av de nya batteridrivna ledbussarna från Volvo i Malmö. Bussarna körs av Nobina på uppdrag av Skånetrafiken. Foto: Johan Bävman.

Elbussarna utgör en allt större del av stadsbussarna i Malmö. På måndag byts elva av Skånetrafikens bussar i Malmö ut mot nya elbussar och i juni kommer ännu fler att bytas ut. Därmed är Malmö på väg att bli den stad i Sverige med allra flest elbussar i trafik, även om Göteborg alltjämt leder elbussligan i landet. SL i Storstockholm är rejält på efterkälken.

Från och med juni kan malmöborna resa med 82 nya elbussar. Totalt rullar det då 112 elbussar på Malmös gator. Inklusive elhybriderna på MalmöExpressen, linje 5. Planen är att alla Malmös bussar ska vara elektrifierade innan 2031.

Bussarna är märkta med ”Bra miljöval” och ger minimalt med utsläpp. Det innebär att Skånetrafiken kan fortsätta att bidra till Region Skånes hållbarhetsmål samtidigt som Malmöborna får en tystare och renare stad.

Invigde Malmös nya elledbussar gjorde fr v Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör, Skånetrafiken, Per Karlsson, affärschef, Nobina samt Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande, Malmö. Foto: Johan Bävman.

– Jag är stolt över att vi i Skåne ligger i framkant med vår hållbara kollektivtrafik. Med den ökade komfort som de nya elbussarna innebär för resenärerna och med mindre buller i stadsmiljön hoppas jag att denna satsning kan leda till ett ökat resande med buss i Malmö så snart pandemin tillåter”, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

De nya elledbussarna kommer bland annat att komplettera de elbussar som idag kör på linje 7 i staden. De är tillverkade av Volvo och 18,6 meter långa och har tre dörrar samt har plats för cirka 120 resenärer, varav 43 sittande samt två rullstolsplatser och plats för fyra barnvagnar.

Till skillnad från de 13 elbussar, också de från Volvo, som idag kör på linje 7 är de nya bussarna depåladdade. Anledningen till att de nya bussarna är depåladdade är att batteritekniken har utvecklats mycket vilket gör att bussarna fått en längre räckvidd på en laddning.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)