Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexibel biljett för ändrade resmönster

Skånetrafiken inför den 1 mars en flexibel biljett för att möta de ändrade resbehov och resmönster som har följt i covid-19-pandemins spår. Foto: Skånetrafiken.

Covid-19-pandemin har gjort att många människor har ändrat sina resmönster. Det har i sin tur gjort att dagens biljettalternativ i kollektivtrafiken inte matchar många resenärers behov. Den 1 mars inför därför Skånetrafiken en ny flexbiljett för att passa den som reser några dagar i veckan.

Då kommer det att gå att köpa biljetten flex 10/30 dagar i Skånetrafikens app, beslutade regionfullmäktige i Region Skåne på tisdagen.

– Våra kundundersökningar visar att flexbiljetten passar många av våra pendlare. Det är många som behöver resa trots restriktionerna, men gör det mer sällan och då behöver vi möta det nya behovet, säger Pernilla Lyberg, chef försäljning och marknad på Skånetrafiken.

När man köper en flexbiljett får man ett paket med tio biljetter som var och en är giltiga i 24 timmar. Varje biljett aktiveras sedan en och en när man ska resa. Under tiden som biljetten är giltig kan man resa hur mycket man vill inom sin zon. Alla tio biljetter behöver användas inom 30 dagar.

– 7-dagarsbiljetten var bra i början av pandemin, men behovet av flexibilitet är ännu större. Även efter pandemin lär många ha en mer flexibel vardag med visst hemarbete. Jag tror och hoppas att den nya flexbiljetten kommer att göra det möjligt för fler att resa kollektivt till ett bra pris, säger Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Priset för flexbiljett för vuxna är 419 kronor i liten zon, 639 kronor i mellanzon och 899 kronor för hela Skåne. Det kan jämföras med priset för en 24-timmarsbiljett som är 54, 102 eller 210 kronor för en liten, mellan eller stor zon.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)