Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Öppna framdörrar satte fart på betalningsviljan

När framdörrarna öppnades på SL:s och Nobinas linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje fördubblades valideringarna av biljetter över natten – trots att det under pandemin gått att validera biljetter vid påstigning genom mittdörren. Bild: Ulo Maasing.

När framdörrarna på bussar i SL-trafiken åter började öppnas började också många fler att betala för sin resa. På en busslinje, där det hela tiden gått att blippa sitt kort även i mittdörren, i det närmaste fördubblades valideringarna över en natt. Och försäljningen av enkelbiljetter i SL:s app har ökat dramatiskt sedan framdörrarna började öppnas. Det visar siffror som bussmagasinet.se har tagit del av.

SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, arbetar nu med en analys av utvecklingen sedan framdörrarna på bussarna åter öppnats. Resultatet väntas vara klart i en nära framtid. Men siffror från SL och bussoperatören Nobina som bussmagasinet.se har tagit del av tyder på att öppnandet av framdörrarna har lett till att många fler resenärer betalar för sin resa.

Ett slående exempel är försäljningen av enkelbiljetter i SL:s app som har skjutit i höjden på ett dramatiskt sätt sedan allt fler bussar öppnat sina framdörrar. Även innan dörrarna öppnades kunde resenärer köpa biljett i appen, men då passerade resenären inte bussföraren vid påstigning.

Försäljningen av enkelbiljetter i SL-appen har rusat i höjden sedan framdörrarna på bussarna börjat öppnas. Foto: Ulo Maasing.

Sedan framdörrarna på bussarna i Stockholms innerstad började öppnas i januari har försäljningen av enkelbiljetter i appen ökat med upp till cirka 10 000 om dagen. Mellan vecka 1 och vecka 5 har försäljningen av enkelbiljetter i SL-appen ökat från 384 848 till 484 500.

Jämfört med förra året såldes det 200 procent fler enkelbiljetter under vecka 5 i år, jämfört med samma vecka 2019.

Spektakulärt
Först ut i SL-trafiken med att öppna framdörrarna var bussarna i Norrtälje som körs av Nobina.

I Norrtäljetrafiken ingår den tättrafikerade linje 676 mellan Norrtälje och Stockholm som körs med dubbeldäckare. Bussarna på linjen har sedan tidigare biljettvaliderare vid mittdörrarna. De har också automatisk passagerarräkning som gör det möjligt att i realtid följa antalet resenärer ombord, likaså hur många som blippar sina biljetter.

Före pandemin validerade cirka 95 procent av resenärerna sitt färdbevis, vissa dagar 100 procent.

När framdörrarna stängdes på grund av pandemin sjönk snabbt andelen resenärer som blippade ett färdbevis till nivåer mellan 30 och 50 procent – trots att det gick att blippa sitt färdbevis när man steg på genom mittdörrarna.

Den 6 december öppnades åter framdörrarna på linje 676 sedan skyddsglas installerats vid förarplatsen. Resultatet blev spektakulärt. Över en natt fördubblades valideringsgraden upp till närmare 75 procent. Enligt Nobina validerar nu omkring 85 procent av resenärerna på linjen sitt färdbevis. Ännu är man dock inte uppe på de nivåer som gällde innan pandemin. Anledningen till det avböjer man från Nobina att spekulera kring.

Efter Norrtälje har Nobina öppnat framdörrarna på en del av sina bussar på andra håll i Region Stockholm med likartat resultat. Eftersom de bussarna inte haft validerare vid mittdörrarna eller psssagerarräkning av samma slag som på linje 676 går det dock inte att få fram några exakta siffror. Enligt Nobina är dock trenden densamma som på linje 676.

I Stockholms innerstad, där trafiken körs av Keolis, började framdörrarna att öppnas den 20 januari, även om många bussar alltjämt har stängd framdörr. Enligt siffror från SL som vi tagit del av gjordes på innerstadsbussarna 456 000 valideringar i januari mot inga under december. Valideringarna i innerstadstrafiken har alltså ökat från 0 procent till 15 procent, och ökningen fortsätter. Under första halvan av februari gjordes 656 000 valideringar i innerstaden.

I Norrort har valideringsgraden ökat från 41 till 73 procent, i Nynäshamn från 0 till 87 procent och i Tyresö från 0 till 18 procent enligt siffror från SL.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Märkligt att Norrort skulle ha 41 % valideringsgrad med stängd framdörr, när övriga områden har 0. Har det råkat komma med statistik för spårtrafiken i siffrorna? Norrtälje ingår ju inte i Norrort, och även så vore, så skulle enbart linje 676 inte dra upp så mycket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)