Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stena Line satsar på el mellan Göteborg och Danmark

Stena Elektra, en av de elfärjor som Stena Line planerar att sätta in mellan Göteborg och Fredrikshamn. Bild: Stena Line.

Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030. Det meddelade Stena Lines vd Niclas Mårtensson under en presskonferens i Göteborg på torsdagen. Stena Line har inlett samarbetet Tranzero Initiative tillsammans med Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn. Syftet är att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn.

Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.

Det var under en presskonferenes om projektet på torsdagen som Stena Lines vd Niclas Mårtensson informerade om rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg för färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.

– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart, sa Niclas Mårtensson.

Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek. Fartyget kommer att bli cirka 200 meter långt och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer samt en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter.

Färjan, som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten, beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, motsvarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer att behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn.

Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.

– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa.

– Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.

Sedan 2018 har Stenas fartyg Stena Jutlandica trafikerat rutten mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. Batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)