Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storaffär i battteritillverkning för bussar och lastbilar

Foto: Akasol.

Den stora tyska batteritillverkaren Akasol är på väg att tas över av USA-baserade BorgWarner. De båda företagen har enats om ett strategiskt partnerskap och BorgWarner kommer också att gå ut med ett erbjudande till Akasols aktieägare om att förvärva deras aktier. Akasol är en av de stora leverantörerna av batterier till elbussar och andra batteridrivna nyttofordon. Företaget har sedan tidigare ett väl etablerat samarbete med Volvokoncernen, men också med Daimler som använder Akasols batterier i sin eldrivna stadsbuss Mercedes-Benz eCitaro.

Nyligen tillkännagav Akasol att man träffat avtal om batterier med vad man uppger är Turkiets största tillverkare av nyttofordon. Avtalet innebär enligt Akasol att man expanderar ytterligare när det gäller bussindustrin och att Akasol ska leverera batterier till en existerande och en kommande bussmodell från den turkiska tillverkaren.

Akasol flyttade i mitten av fjolåret in i ett nytt huvudkontor utanför Darmstadt i Tyskland.

I mitten av det här året kommer Akasol att ha en produktionskapacitet på 2,5 GWh (gigawattimmar) med möjlighet att expandera till 5 GWh.

Bakgrunden till storaffären är att fordonsindustrin globalt lider av en kapacitetsbrist när det gäller batteriproduktion. Att säkra tillgången på batterier är därför en prioriterad uppgift för många fordonstillverkare. Genom affären säkrar BorgWarner sitt behov av batterier och Akasol stärker sin finansiella ställning så att man kan satsa på teknikutveckling och tillväxt.

BorgWarner levererar drivlinor och delar av drivlinor till såväl el- som hybridfordon och fordon som drivs med förbränningsmotor. Företaget har sitt huvudkontor i USA och produktion på 99 platser i 24 länder samt sysselsätter cirka 48 000 medarbetare.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)