Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starkare än väntat för SL

SL klarade ekonomin bättre än väntat under 2020 trots stort inkomsttapp. Foto: Ulo Maasing.

SL i Storstockholm, som kör mer än hälften av landets kollektivtrafik, rapporterar att år 2020 blev starkare än väntat, trots covid-19-pandemin. Men inkomstbortfallet, räknat efter statlig kompensation, uppgår till 2,6 miljarder kronor samtidigt som SL för att minska trängseln har kört cirka 50 000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Pandemin har inneburit den tuffaste prövningen i SL:s mer än hundraåriga historia, samtidigt som flera nysatsningar lanserades. Det ekonomiska underskottet blev mindre än väntat enligt SL:s verksamhetsberättelse som politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm tar ställning till på tisdagseftermiddagen.

– SL-året 2020 var som för oss alla ett extremt utmanande år. Samtidigt ska kollektivtrafikens medarbetare vara stolta över att ha hållit trafiken igång när andra delar av samhället och stora delar av vår omvärld stannat upp och släckt ner. Det är ett av flera styrkebesked när vi nu summerar 2020, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

– Det kördes full trafik med inte mindre än 50.000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Att köra på fälgarna har fått en helt ny innebörd och det ska kollektivtrafikens hjältar ha Stockholms samlade tack för.

– Året vi lämnar bakom oss må ha varit tufft men åren framöver kommer vara lika utmanande. Vi ska ha fortsatt fokus på att SL ska fortsätta rulla i, igenom och efter krisen. Vi ska jobba hårt för bästa och mesta kollektivtrafik per krona. Samtidigt måste statlig kompensation till kollektivtrafiken till. Risken är annars stor att ett starkt SL-år bli ett undantag för överskådlig framtid, säger Kristoffer Tamsons.

Bättre än budget
Antalet genomsnittligt påstigande en vanlig vardag över helåret 2020 uppgick till 64,5 procent av 2019 års resande. För januari och februari låg resandet på normal nivå för att därefter kraftigt minska i mars. SL beräknar att man har ett minskat resande med omkring hälften sett till helåret. Som lägst var resandet i april och uppmättes då till 42 procent.

Till följd av pandemin och det minskade resandet har biljettintäkterna minskat med 3,9 miljarder kronor kronor mot budget 2020. Efter statlig kompensation uppgår inkomstbortfallet till 2,6 miljarder kronor (statlig kompensation 1,3 miljarder).

För att minimera risken för trängsel har SL trots det minskat resandet kört med fullt trafikutbud samt även adderat exempelvis 50.000 extra avgångar i busstrafiken och fler långa tåg i spårtrafiken.

Genom effektivare trafikavtal och minskad administration har SL:s underskott blivit mindre än väntat och årets resultat uppgår till -1,1 miljarder kronor.

Kostnaderna för SL-trafiken är 579 miljoner kronor bättre än budget. Samtidigt understiger personalkostnaderna budget med 52 miljoner kronor och kostnaderna för inhyrd personal är väsentligt lägre jämfört med föregående år till följd av aktiv återhållsamhet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)