Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Sveket mot kollektivtrafiken från S och MP

Medan MP och S i regeringen sviker kollektivtrafiken finns en samsyn mellan Kristoffer Tamsons (M) och Jens Holm (V) om vad som behövs. Foto: Ulo Maasing.

Nyligen tog Märta Stenevi två rejäla karriärsteg. Först valdes hon till nytt språkrör i Miljöpartiet. Sedan utsågs hon raskt till bostads- och jämställdhetsminister i regeringen Löfven. Därmed har hon också ansvar i regeringen för stadsbyggnadsfrågorna.

Bostäder, jämställdhet och stadsbyggnad är tre områden där kollektivtrafiken har en central roll. En central roll, där dock MP-S-regeringen visat mycket liten handlingskraft och beslutsamhet när det gäller tiden efter pandemin.

Istället är det från V och M som insikten om kollektivtrafikens utmaningar och viljan att tackla dessa har visats. Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) och Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons (M) har båda insett hur kollektivtrafiken drabbats av covid-19-pandemin och vad som behövs för att kollektivtrafiken inte ska gå försvagad utan stärkt ur krisen.

Inte för dess egen skull. Utan för klimatets, jämställdhetens, stadsbyggandets och bostadsbyggandets skull. För själva samhällets livskraft.

S+MP-regeringen har valt en linje som kraftfullt underminerar kollektivtrafikens förutsättningar för framtiden.

Kommer Märta Stenevi att vara lika passiv som sina föregångare när det gäller att rädda kollektivtrafiken för framtiden? Foto: Miljöpartiet.

I fjol tappade kollektivtrafiken intäkter på åtminstone 7,5 miljarder på grund av pandemin, samtidigt som de regionala kollektivtrafik-myndigheterna upprätthöll trafiken på regeringens uppmaning. För detta fick man tre miljarder i stöd – nog för att täcka intäktstappet t o m juni i fjol.

I år beräknas intäktstappet ligga i nivå med fjolårets. För detta har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utlovat ett stöd på två miljarder. Det är dessutom utformat så att regionala kollektivtrafikmyndigheter som inte kör trafik på 2019 års nivå bestraffas med att få en mindre andel av stödet. Detta, oavsett varför trafikvolymen är mindre.

Hittills har MP i regeringen ställt upp på linjen att underminera kollektivtrafikens ställning inför framtiden.

Visst, Tomas Eneroth har sträckt sig så långt som att upprepade gånger ”inte utesluta” ytterligare insatser. Därvid har det stannat. Och kommer väl att göra så länge Märta Stenevi trampar på i föregångarnas fotspår.

Själva utesluter vi inte att den stora kometen en dag kommer att träffa vår jord.

Men i väntan på det som möjligen, eventuellt, kanske kan komma att ske får kollektivtrafiken och dess vänner sätta sin tillit till att Jens Holms och Kristoffer Tamsons sakliga argumentation får tillräcklig genomslagskraft.

Som tur är kan inte heller det uteslutas.

U.M.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)