Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT i Örebro – men vad ska det heta?

I vår börjar byggnadsarbetena för det nya BRT-systemet i Örebro. Såhär kommer det att i framtiden se ut på Rudbecksgatan i staden. Bild: Örebro kommun.

Senare i vår börjar den första etappen att byggas i det som ska bli den framtida BRT-linjen i Örebro. BRT står för Bus Rapid Transit, men Länstrafiken Örebro vill att satsningen ska få ett mer lockande och marknadsmässigt namn. Frågan är vad. Nu vill Länstrafiken ha örebroarnas hjälp med ett bra namn på systemet.

Det nya BRT-systemet i Örebro består av snabbussar med egna körfält, anpassade hållplatser och hög turtäthet. Första sträckan kommer att gå mellan Brickebacken och Tegnérlunden.

– BRT är namnet på själva kollektivtrafiksystemet, men det är kanske inte så tydligt för alla vad man egentligen pratar om när BRT nämns. Därför vill vi ha örebroarnas hjälp att ta fram ett enklare och bra namn för de nya snabbussarna, säger Henrik Emilsson som är projektledare i Örebro kommun.

– Vi hoppas få in många kreativa och nytänkande namnförslag. Vi letar efter ett namn som speglar systemets funktioner. Till exempel kommer de nya bussarna vara lättare att stiga i och ur samtidigt som biljettkontrollerna ska gå snabbare än idag. Det kan vara något som har en tydlig koppling till Örebro, men det är inget krav. Alla förslag är välkomna!, säger Jan Berglöf, projektledare i Region Örebro län.

Det nya bussystemet införs i olika etapper. Den första etappen sträcker sig mellan Brickebacken – Tegnérlunden i Örebro och är uppdelad i nio delsträckor, som kommer att byggas om mellan år 2021–2025.

Snabbussarna kör till största delen i egna körfält med signalljusprioritering. Både busskörfält och hållplatser placeras i mitten av gatan för att bussen ska påverkas så lite som möjligt av svängande trafik. Mellan hållplatserna i systemet är det ett avstånd på 500-800 meter.

Den som känner sig hugad att hjälpa till med att ge det nya BRT-systemet i Örebro ett bra namn kan göra det genom att klicka här.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)